wok capaciteit
funman
2008-03-13 20:36:37 UTC
Ik denk er over om een nieuwe gasBBQ aan te schaffen. Nu zit daar een
extra brander bij van 4,5 kWh
nou vraag ik me af is dat voldoende om fatsoenlijk op te wokken.
(dus echt wokken ipv zoals op het gasstel)
Wie kan me verder helpen?
alvast bedankt voor jullie inbreng
Willem
JACCO
2008-03-14 11:02:13 UTC
Post by funman
[...]
Hoi Willem,
Volgens mij is dat het vermogen van mijn "wokpit" dat in mijn gasstel van
Atag zit.

gr jacco
Olga Rebben
2008-03-14 11:12:35 UTC
[...]
Voor wokken moet je aan minimaal zo'n 20-30kWh denken, anders ben je
maar een beetje aan 't knoeien. :-)

Olga
wim van bemmel
2008-03-14 12:10:31 UTC
Post by Olga Rebben
Post by funman
[...]
Ik denk dat jullie kW bedoelen waar je kWh schrijft.
Wacht maar tot de deskundigen in deze groep antwoorden.
Mij lijkt 4 ,5 kW om te roerbakken veel te weinig, maar het is geloof ik
wel het maximum wat is toegestaan.
Voor het echte werk heb je een losse brander nodig.Er is hier onlangs nog
een draadje over geweest. Over stalbranders, enkel en dubbel, en waar te
koop.
Groet, salut, Wim.
Olga Rebben
2008-03-14 12:32:52 UTC
Post by wim van bemmel
Post by Olga Rebben
Post by funman
[...]
Klopt, het moet kW zijn.
koop.
Machiavelli
2008-03-14 14:25:57 UTC
Post by wim van bemmel
Post by Olga Rebben
Post by funman
[...]
Maximum? Niet dus...
Post by wim van bemmel
Voor het echte werk heb je een losse brander nodig.Er is hier onlangs nog
een draadje over geweest. Over stalbranders, enkel en dubbel, en waar te
koop.
4,5 kW is niks te weinig,
je moet alleen geen kilo's tegelijk gaan wokken en ook geen grote
hoeveelheden tegelijkertijd in de pan gooien maar beetje voor beetje.
Ook moet het spul op temperatuur zijn en niet ijskoud.

Ik heb hier op de Falcon een 5 kW brander en kan daarmee voor 6 pers.
uitstekend uit de voeten.
En mede omdat (goed!) wokken erg snel gaat, is ook een groter gezelschap
binnen korte tijd voorzien.
Machiavelli.
Olga Rebben
2008-03-14 15:07:59 UTC
Post by Machiavelli
Post by wim van bemmel
Post by wim van bemmel
[...]
Ja natuurlijk kun je een maaltijd bereiden in een wok op een brandertje
van 5kW, maar dit heeft niets te maken met het "échte wokken" waarbij
de groente bv, als het ware "als een druppel over een gloeiende plaat
gaat" en dus min of meer gestoomd wordt.

Dat kan alleen met grote vermogens, als je méér dan twee boontjes wil
wokken.

Voor écht wokken heb je een brander met een zeer gróót vermogen nodig
en dan liefst ook nog een brander die de vlam mooi om de wok wervelt.
(probeer het maar uit)

Olga
2008-03-17 16:07:14 UTC
Post by Olga Rebben
Post by Machiavelli
Post by wim van bemmel
Post by wim van bemmel
[...]
Onzin. Toon me maar eens aan, op basis van de beschikbare historische
bronnen, hoe men vroeger aan degelijke vermogens kwam en waar die
daardwerkelijk werden ingezet...

Ik heb lang genoeg geëxperimenteerd met de vermogens die hier genoemd
worden. Op een brander van 30 KW heb je binnen de halve minut maximaal
houtskool in je wok. Ik denk dat jullie maar wat uit jullie nek kletsen om
de indruk te wekken dat jullie wel weten waar jullie het over hebben. Zou
overigens niet de eerste keer zijn in deze nieuwsgroep...
Olga Rebben
2008-03-17 16:44:41 UTC
Post by Y
Post by Olga Rebben
Post by Machiavelli
Post by wim van bemmel
Post by wim van bemmel
[...]
Waar jij nu een prachtige demonstratie van weggeeft.
Post by Y
overigens niet de eerste keer zijn in deze nieuwsgroep...
Zeker nog nooit verder dan de cafetaria op de hoek geweest, laat staan
een echt(e) wok(brander)vuur gezien!?

Olga
2008-03-18 12:43:39 UTC
Post by Olga Rebben
Post by Y
Post by Olga Rebben
Post by Machiavelli
Post by wim van bemmel
Post by Y
overigens niet de eerste keer zijn in deze nieuwsgroep...
Zeker nog nooit verder dan de cafetaria op de hoek geweest, laat staan
een echt(e) wok(brander)vuur gezien!?
Olga
Ja hoor: al vaak wokbranders gezien. Net daarom.

Als ik de draden over wokken hier nalees, kan ik enkel concluderen dat er
hier niet veel zijn, die weten welk een ontzagwekkend vermogen 30 KW wel
is...
wim van bemmel
2008-03-18 13:20:47 UTC
Post by Y
Post by Y
[...]
Om te beginnen zou je de eenheden juist kunnen spellen: het is kW, niet
KW. k voor kilo, met een kleine k.

Verder is 30 kW geen ontzagwekkend vermogen, het is ruim genoeg om een
flinke wok met inhoud zo te verhitten dat de inhoud aan het oppervlak
verdampt. Dan heb je niet snel houtskool.
Vergelijk met een druppel op een gloeiende plaat, dat is het.

Voor een wok is 5 kW een sudderbrandertje. Je hebt een laaiend vuur nodig.
Hoe ze dat vroeger deden moet je maar aan de smid vragen die in de 14de
eeuw zijn harnassen smeedde.
Groet, salut, Wim.
Jan Besar
2008-03-18 13:29:37 UTC
Post by wim van bemmel
Verder is 30 kW geen ontzagwekkend vermogen
Met mijn diploma mag dat vermogen niet :-)
--
*Time flies like an arrow*
*Fruit flies like a banana*
lezer
2008-03-18 14:21:22 UTC
Post by wim van bemmel
Post by Y
Post by Y
[...]
Ik heb er niet echt verstand van, maar ik begrijp iets niet. Ik wok wel eens
thuis op een simpel 4 pits gasstel. ik gebruik dan de grootste brander en
dat is lang geen 5kW. Het heeft misschien niks met 'echt' wokken te maken
wat ik doe.
Maar nu het volgende. Ik gebruik een wok van plaatstaal die ik kocht in een
toko. De wok heeft een platte bodem en een diameter van 30 cm. Als ik de
brander voluit draai dan kost het weinig moeite om de olie te laten
verbranden. Ik gebruik arachide olie. Stel dat ik een brander van 30 kW zou
gebruiken dan verbrandt de olie toch in een oogwenk ?
Jan Besar
2008-03-18 14:41:15 UTC
Post by lezer
[...]
De oorzaak van dit verbranden is de platte bodem!
De olie ligt in een dun laagje op de platte bodem. De gastpit zit daar
centraal onder, dus alle hitte wordt direct op de olie overgebracht.
Een "echte" wok is bol de olie ligt centraal in een plas onderin.
Een wokbrander verhit niet het meest aan de onderkant, maar rondom de
zijkant van de wokwand. Arachide ollie is uitstekend geschikt om te
wokken en verbrandt bij een "echte" wok niet.
Mijn wok wordt aan de wand roodgloeiend, maar de bodem niet.

Selamat makan,
*Time flies like an arrow*
*Fruit flies like a banana*
lezer
2008-03-18 16:14:45 UTC
Post by Jan Besar
Post by lezer
[...]
Ha, bedankt voor dit verhelderend antwoord. Gelijk nog maar een vraag.
Wat betekent kW bij een wok ? Ja, de capaciteit uiteraad, maar gaat het dan
over de intensiteit van de vlam of over de diameter van de brander ?
Zou je bij een 'kleine' wok een brander kunnen gebruiken van minder kW ?
Oke..twee vragen dus...:-)
Jan Besar
2008-03-18 17:49:00 UTC
Post by lezer
[...]
a. Met kW wordt het vermogen (af te geven energie/hitte) van de
brander aangegeven.
b. Ligt er maar aan wat je onder een kleine wok verstaat.

Ga eens naar een goede Indonesische toko en schaf daar een plaatstalen
Chinese wok aan en geen Wadjan. Ze hebben die in alle maten.

Trouwens 15-20 kW is meer dan genoeg voor thuisgebruik.

Jan
Machiavelli
2008-03-20 02:31:21 UTC
"Jan Besar" <***@fastmail.fm> schreef in bericht news:***@4ax.com...

[--x--]
Post by Jan Besar
Trouwens 15-20 kW is meer dan genoeg voor thuisgebruik.
Lijkt mij ook,
maar ik vraag me toch steeds weer af hoe ze dat vroeger toch flikten om op
traditionele wijze dergelijke vermogens te behalen...?
gast van Van Bemmel
2008-03-20 04:05:06 UTC
Post by Machiavelli
[--x--]
Post by Jan Besar
[...]
Met hout en zonodig een blaasbalg. Het zal je verbazen hoeveel vermogen
een houtvuurtje heeft.
Groet, salut, Wim.
Machiavelli
2008-03-20 11:42:01 UTC
Post by gast van Van Bemmel
Post by Machiavelli
[--x--]
Post by Jan Besar
[...]
'tuurlijk,
maar we hebben het hier wel over wokken op gas en niet over een smeltoven.

Wmb genoeg hierover,
de één is tevreden is met 5kW terwijl de ander pas genoegen neemt met 20+.
Soit
lezer
2008-03-20 12:32:35 UTC
Post by Machiavelli
Post by gast van Van Bemmel
Post by Machiavelli
[--x--]
Post by Jan Besar
[...]
Toch jammer dat de meningen zo verdeeld zijn, Nu komt er niet naar voren wat
de ideale situatie is.
Ik heb uitgebreid ge-googeld op wokbranders/capaciteit maar een goede
informatieve site ben ik niet tegen gekomen. Wel veel reclame waar je weinig
aan hebt.
Ook veel uitspraken over verschillende woks/wadjans, de namen worden door
elkaar gebruikt. Veel verschillende materialen passeren de revue,
plaatstaal, carbonstaal, gepolijst staal. teflon, gietijzer.. en hoe meer je
er over leest hoe minder je er van begrijpt. Ik las ergens dat een teflon
wok net zo heet kan worden als een wok van plaatstaal...? Eén en al
verwarring en tegenstrijdigheden.

Jammer.
Jan Besar
2008-03-20 13:44:15 UTC
Post by lezer
[...]
Ga voor de grap en DUIDELIJKHEID eens kijken in een wok-restaurant!
Je ziet het model, het materiaal en de vlam.
Je kan toch verwachten dat ze het daar wel weten!
Het weer in de Zaanstreek (ongeveer)
www.pa0oke.nl
2008-03-20 16:59:42 UTC
Post by Jan Besar
Post by lezer
[...]
juist
Post by Jan Besar
het materiaal
min of meer
Post by Jan Besar
en de vlam.
Maar wat zegt dat over het vermogen ervan?
Post by Jan Besar
Je kan toch verwachten dat ze het daar wel weten!
Juist. Maar het is nog maar zeer de vraag of eenvoudige observatie veel
bijbrengt...
wim van bemmel
2008-03-20 17:57:13 UTC
Post by lezer
[...]
Je kan toch verwachten dat ze het daar wel weten! Jan
--
Juist. Maar het is nog maar zeer de vraag of eenvoudige observatie veel
bijbrengt...
Je kunt de vlam observeren, vorm, grootte en kleur daarvan. Daaruit kun
je een ruwe schatting maken van het vermogen, gegeven dat je het vermogen
van je eigen gaspit weet., en die ook hebt geobserveerd.
Maar het eerste wat vermoedelijk zal opvallen is dat die branders daar
groter branden dan die thuis.
Je kunt ook proberen op je brander thuis een pan, eventueel een wok,
donkerrood te stoken. Tot aan de rand. Met een 5 kW brander lukt dat niet
zodra je pan groter is dan een flinke pollepel.
Dat wil niet zeggen dat je met zo een brander niet kunt roerbakken, dat
gaat best, maar het sissend laten verdampen (sissend!) dat het kenmerk is
wan het èchte wokken, lukt niet. Dan moet je brander meer warmte
toevoegen dan er door dat sissend verdampen verloren gaat. Daar is nu
eenmaal heel veel vermogen voor nodig.
In deze NG hoorde ik 15 à 20 kW. In videos van een andere poster werd een
brander van 37 kW getoond, even zwaar als mijn cv ketel.

Discussie nog lang niet gesloten.
Groet, salut, Wim.
Willem-Jan Markerink
2008-03-24 01:01:11 UTC
Post by wim van bemmel
Post by lezer
[...]
is wan het Úchte wokken, lukt niet. Dan moet je brander meer warmte
toevoegen dan er door dat sissend verdampen verloren gaat. Daar is nu
eenmaal heel veel vermogen voor nodig.
In deze NG hoorde ik 15 Ã 20 kW. In videos van een andere poster werd
een brander van 37 kW getoond,
Wie/wat/waar?
URL graag!....;))
Als inductiewok op 380/400V gaat het overigens tot 7kW, niet 5kW zoals ik eerder schreef:

http://www.bartscher.de/bartscher/opencms/html/de/PrimaryNavigation/Produkte/Bartscher_Katalog/I/INDUKTIONSWOK/A105939
--
Bye,

Willem-Jan Markerink

The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
the inability to understand

<***@a1.nl>
[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Sus Scrofa Gloria
2008-03-24 08:05:33 UTC
Post by Willem-Jan Markerink
Post by wim van bemmel
Post by wim van bemmel
even zwaar als mijn cv ketel.
Discussie nog lang niet gesloten.
http://www.bartscher.de/bartscher/opencms/html/de/PrimaryNavigation/Produkte/Bartscher_Katalog/I/INDUKTIONSWOK/A105939
http://www.hec.com.hk/hehWeb/ElectricLiving/ElectricalAppliancesInformation/CommercialKitchenEquipment/InductionCookingEquipment/InductionChineseWokRange_en.htm

Nu nog een aggregaat van de dump en ik kan aan de slag. :-)
--
Als ik niet zo graag dingen deed die ik leuk vond, had ik vast iets
kunnen bereiken…
Willem-Jan Markerink
2008-03-24 08:31:00 UTC
Post by wim van bemmel
Post by wim van bemmel
Post by Jan Besar
Post by lezer
[...]
Post by Jan Besar
het materiaal
min of meer
Post by Jan Besar
[...]
kenmerk is wan het Úchte wokken, lukt niet. Dan moet je brander meer
Post by wim van bemmel
[...]
Kewl!....:))))
Post by Sus Scrofa Gloria
Nu nog een aggregaat van de dump en ik kan aan de slag. :-)
Ik zit al langer te peinzen wat ik aan de aftak-as van mijn PTO moet
hangen....van mechanische lier, hydrauliek, superduper-aircopomp tot
generator....:))
Alleen: volgens de voertuighandleiding gaat dat maar tot 14PK, da's dus niet
genoeg.
(volgens de geleerden is dat aspekt trouwens een van de weinige goede
eigenschappen van een Land Rover, zijnde dat daar wel het volle motorvermogen
via de PTO ter beschikking staat, itt bijna alle andere voertuigen in deze
categorie)

Ongelukkig is natuurlijk ook dat je zo de oorverdovende gasbrander inruilt
voor een volgas brullende motor....dat schiet weer eens voor geen meter op.

Overigens val je qua generator gelijk in de categorie 'geintegreerde
aanhanger', maar itt de wat handzamere/draagbare modellen is daar nog wel
tegen een redelijke dumpprijs aan te komen.
Toch komt me nu een 20kW gasbrander opeens zeer kompakt en praktisch
voor....:))

PS: nog interesse in een 22kW benzinebrander uit het Amerikaanse leger?
(nee, geen vlammenwerper, gewoon een kooktoestel....:))

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Sus Scrofa Gloria
2008-03-24 10:05:53 UTC
Post by wim van bemmel
Post by wim van bemmel
Post by Jan Besar
Post by lezer
[...]
Post by Jan Besar
het materiaal
min of meer
Post by Sus Scrofa Gloria
[...]
Als fervent fikkiestoker blijf ik voorlopig bij mijn "tonnetje" nu een
omgebouwde vacuümtank, waarin ik mijn (afval)hout verstook onder de wok.
(totdat ik opgepakt word door de milieupolitie wegens het plegen van een
meervoudig milieudelict) :-)

Eventueel kan ik ook nog een ventilator in mijn "tonnetje" laten blazen
dan stijgt die wok gewoon op, dat is veel te veel van het goede.
--
Als ik niet zo graag dingen deed die ik leuk vond, had ik vast iets
kunnen bereiken…
Willem-Jan Markerink
2008-03-24 23:21:42 UTC
Post by wim van bemmel
Post by wim van bemmel
Post by Jan Besar
Post by lezer
[...]
Post by Jan Besar
het materiaal
min of meer
Post by Sus Scrofa Gloria
[...]
Hoezo, verbrand je ook giftige voedingswaren in de wok?....:))))
Post by Sus Scrofa Gloria
Eventueel kan ik ook nog een ventilator in mijn "tonnetje" laten blazen
dan stijgt die wok gewoon op, dat is veel te veel van het goede.
Is weer eens wat anders dan een tapijt, en daar kun je niet eens op
koken....:))

Enfin, ik ga iig weer met andere ogen aankijken tegen zware vrachtwagen
schamelaanhanger generators, van 100kW en meer....:))
(ergens in BRD staan ex-telecom noodgeneratoren van dat kaliber te koop)

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Machiavelli
2008-03-26 01:57:49 UTC
"Willem-Jan Markerink" <***@a1.nl> schreef in bericht news:***@130.133.1.18...

[--x--]
[...]
Jammer maar helaas,
maar je hebt dan "slechts" 0.735 * 14 = 10.3 kW tot je beschikking waarmee
je volgens de autoriteiten amper een ei schijnt te kunnen wokken.
En dat dan met inzet van een hele LaRo... :-p
Willem-Jan Markerink
2008-03-26 10:28:11 UTC
Post by Machiavelli
[--x--]
[...]
Nee, een LaRo kan vreemd genoeg juist meer, dat was de clou....:))
Dit is een Volvo.
Overigens, in de context van generatoren alsnog geen slechte optie, want 14PK
moet er stationair draaiend ook nog wel inzitten, en stationair draaiend hoor
je de benzinemotor bijna niet....:))
(maar zuinig is anders, bij een carburator....8-))

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Willem-Jan Markerink
2008-03-24 01:05:00 UTC
Post by wim van bemmel
Post by wim van bemmel
brander van 37 kW getoond, even zwaar als mijn cv ketel.
Discussie nog lang niet gesloten.
Oh, mijn gas-maximum zat op 28kW, gewoon van oerhollandse bodem....:))
(dus vandaar ook mijn nieuwsgierigheid naar 37kW....;))

http://www.beukhoreca.nl/webshop/index.php?ID=prodInfo.php?prodID=3123001

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Sus Scrofa Gloria
2008-03-20 15:14:35 UTC
Post by lezer
Post by Machiavelli
Post by gast van Van Bemmel
Post by Machiavelli
[--x--]
Post by Jan Besar
[...]
Vreemde reacties op een normaal onderwerp van ogenschijnlijk normaal
ontwikkelde mensen, maar waar niemand iets mee kan. Het lijkt wel of het
over hun (te kleine)piemeltje gaat. :-)
Post by lezer
[...]
Ik heb ook even gegoogeld, internet loopt inderdaad niet over van
informatie over "écht wokken":

http://en.wikipedia.org/wiki/Stir_frying

http://www.asiabusiness.com.tw

http://www.alientribe.de/firepower

http://www.youtube.com/profile_videos?user=peter691107&p=r

Bekende brander, lang niet krachtig genoeg, maar voor binnenshuis lijkt
mij meer niet haalbaar:

http://www.youtube.com/user/chefbalcer
--
Als ik niet zo graag dingen deed die ik leuk vond, had ik vast iets
kunnen bereiken…
wim van bemmel
2008-03-20 16:03:02 UTC
Post by Sus Scrofa Gloria
Post by lezer
Post by Machiavelli
Post by gast van Van Bemmel
Post by Machiavelli
[--x--]
http://youtu.be/y8FDKLYE65Q
Bekende brander, lang niet krachtig genoeg, maar voor binnenshuis lijkt
http://www.youtube.com/user/chefbalcer
Een Teflon 'wok' net zo heet als een plaatijzeren? Dat kan, met genoeg
vermogen. Diep-rood gloeiend moet het zijn. Dan is het alleen geen Teflon
meer..

Veel verwarring ontstaat door het verwarren van roerbakken, meer stomen
eigenlijk, met wokken op hoog vuur.
Groet, salut, Wim.
lezer
2008-03-20 16:34:59 UTC
Post by wim van bemmel
Post by Sus Scrofa Gloria
[...]
Tja, ook hier helaas geen éénduidige informatie. In de video's wordt
hoofdzakelijk gefrituurd en in één filmpje wordt een teflon hapjespan
gebruikt....
Is roerbakken niet hetzelfde als wokken op hoog vuur ? In dat geval is stir
frying ook iets anders dan wokken op hoog vuur.

Ik ga de tip van Jan Besar maar eens ter harte nemen en breng een bezoek aan
een wok restaurant.
Weet iemand een goed en vooral authentiek wok restaurant in of in de
omgeving van Rotterdam ?
Ik houd me aanbevolen voor tips.
2008-03-20 17:00:45 UTC
Post by wim van bemmel
Post by Sus Scrofa Gloria
Post by lezer
Post by Machiavelli
Post by gast van Van Bemmel
Post by Machiavelli
[--x--]
Post by lezer
[...]
"... Diep-rood gloeiend moet het zijn...". Ik neem maar aan dat dat ironie
is?
lezer
Staal is diep rood gloeiend bij een temperatuur van 900 graden celsius....
gast van Van Bemmel
2008-03-20 18:50:52 UTC
Post by lezer
Post by Y
Post by wim van bemmel
Post by wim van bemmel
[...]
Ja, en als je daar met iets nats aan komt sist het. En dat is nu precies
het geheim van wokken. Zo heet dat het sist, aan de oppervlakte verdampt,
en dus niet verbrandt.
Groet, salut, Wim.
gast van Van Bemmel
2008-03-20 18:49:00 UTC
Post by Y
Post by wim van bemmel
Post by Sus Scrofa Gloria
Post by lezer
Post by Machiavelli
Post by gast van Van Bemmel
Post by Machiavelli
[--x--]
Post by lezer
[...]
Geenszins, letterlijk, serieus. Uit goede bron.
Groet, salut, Wim.
lezer
2008-03-20 20:40:13 UTC
Post by gast van Van Bemmel
Post by Y
">>
[...]
Hier staat het idd te lezen :

Bao technique
The wok is heated to a dull red glow. With the wok hot, the oil, seasonings
and meats are added in rapid succession with no pause in between. The food
is continually tossed, stopping for several seconds only to add other
ingredients such as various seasonings, broths or vegetables. When the food
is deemed to be cooked it is poured and ladled out of the wok. The wok must
then be quickly rinsed to prevent food residues from charring and burning to
the wok bottom because of residual heat.

The main ingredients are usually cut to smaller pieces to aid in cooking. As
well, a larger amount of cooking oil with a high smoke point, such as lard
and/or peanut oil, is often used in bao.

Geplakt uit Wikipedia.
wim van bemmel
2008-03-20 21:06:02 UTC
Post by lezer
Post by gast van Van Bemmel
Post by Y
">>
[...]
Kijk, dat is wat ik nu onder ècht wokken versta.
En daar komt het misverstand uit voort dat het met een kleiner pitje kan.
Groet, salut, Wim.
Jeroen
2008-03-21 14:30:21 UTC
Post by lezer
Post by gast van Van Bemmel
Post by Y
">>
[...]
Dat is nu wokken. Dat geknoei van 'wokrestaurants' en nog erger het
gepruts van Laplace op wokachtige branders slaat nergens op.

Wat betreft vermogen, beschikbaar vermogen en verbruikt vermogen. Als je
wilt wokken in een korte tijd heb je veel vermogen nodig. Een brander in
de buurt van de 20Kw klinkt dan ook niet onredelijk als je een redelijk
wokgerecht in een minuut op tafel wilt zetten.
P=Wxt waarin P het gerecht is, W het vermogen van de brander en t de
tijd. Hoe groter het vermogen hoe korter de tijd.
Wokken op het gasfornuis voor het gezellige bezoek wat zit te wachten is
dus roerbakken en geen wokken.
lezer
2008-03-21 19:05:10 UTC
Post by Jeroen
Post by lezer
Post by gast van Van Bemmel
Post by Y
">>
[...]
We kunnen dus wel stellen dat in de meeste nederlandse huishoudens het echte
wokken op hoog vuur niet eens gedaan kan worden. De meeste keukens zijn of
te klein, of ze zijn er niet op ingericht om er veilig en prettig een 20 kW
brander te kunnen gebruiken lijkt me. De tuin biedt misschien uitkomst in de
zomer. Weer eens wat anders dan altijd maar de barbeque (cue?)

Roerbakken kan gelukkig ook leiden tot een smakelijke maaltijd...:-)
wim van bemmel
2008-03-21 19:26:38 UTC
Post by lezer
Post by Jeroen
Post by lezer
Post by gast van Van Bemmel
Post by Y
">>
[...]
Zo is dat, en dat doe ik dan ook vaak. In een wadjan, gietijzer, geen
wok. Op een brander van 5 kW.
Maar ik noem dat geen wokken, want dat is het niet.
Groet, salut, Wim.
Willem-Jan Markerink
2008-03-24 01:10:00 UTC
Post by lezer
Post by Jeroen
Post by lezer
Post by gast van Van Bemmel
Post by Y
">>
[...]

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Machiavelli
2008-03-22 11:50:53 UTC
"Jeroen" <***@KOUDMAIL.com> schreef in bericht news:47e3f7c6$0$14349$***@news.xs4all.nl...

[--x--]
Post by Jeroen
P=Wxt waarin P het gerecht is, W het vermogen van de brander en t de tijd.
Hoe groter het vermogen hoe korter de tijd.
Oh.....
En is dat in dit geval met de factor 'gerecht' erbij dan lineair of
logaritmisch ?
funman
2008-03-22 14:47:39 UTC
Post by Machiavelli
[--x--]
Post by Jeroen
[...]
een ding is zeker P heeft de dimensie kWh
:-)
wim van bemmel
2008-03-22 15:06:37 UTC
Post by Machiavelli
[--x--]
Post by Jeroen
[...]
Wat eten we vandaag? 7 kWh. Lekker!

Ja, indien de grootheid x dimensieloos is :-) Of zou er de operator ×
bedoeld zijn?
Maar, P is het gerecht schrijft OP. W is het vermogen (standaard wordt
dáár P voor genoteerd).
Het gerecht heeft dan de dimensie van energie. Joule of kWh, hangt van de
eenheid van t af.

Mag ik dit geheel onzin vinden? OP neemt ons ergens tussen.
Groet, salut, Wim.
Willem-Jan Markerink
2008-03-24 01:08:40 UTC
Post by lezer
Post by gast van Van Bemmel
Post by Y
">>
[...]
Het brandalarm gaat hier toch altijd standaard af....:))

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Karl
2008-03-21 06:30:47 UTC
Ik heb heel het topic niet gevolgd maar ik woon in Thailand en je kan
vanoouds zeggen dat die mensen een wokcultuur hebben.
Mijn ervaring is.., tefalwok ongeschikt.
Zwaar gietijzeren wok ongeschikt, te zwaar om goed mee te werken. Alluminium
ongeschikt.
Het beste volgens mij en dat gebruiken bijna alle Thais is een gewone
plaatstalen wok.
m.v.g. Karel
Willem-Jan Markerink
2008-03-24 01:07:04 UTC
Post by wim van bemmel
Post by Sus Scrofa Gloria
Post by lezer
Post by Machiavelli
Post by gast van Van Bemmel
Post by Machiavelli
[--x--]
Post by Jan Besar
[...]
Post by wim van bemmel
Post by Sus Scrofa Gloria
Post by lezer
20+. Soit
Post by lezer
[...]
Een deel blauwzuurgas moet kunnen, Wim....;))

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Willem-Jan Markerink
2008-03-24 00:43:12 UTC
Post by lezer
Post by Machiavelli
Post by gast van Van Bemmel
Post by Machiavelli
[--x--]
Post by Jan Besar
[...]
Als je van blauwzuurgas houdt wel ja....:))

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
2008-03-18 16:29:01 UTC
Post by wim van bemmel
Post by Y
Post by Y
[...]
Ik weet ook wel hoe een smidsevuur werkt, maar daar wordt bij mijn weten
niet op gewokt. Misschien in Holland wel, daar doen ze wel gekkere dingen
als het over culinaire zaken gaat. Een soort slingerbeweging: sommige
ollanders zijn nu plots wokpuriteinen, nadat de voorvaderen middels de
armtierige frikadel uit de muur en de onvreetbare patat er de middelen voor
gegenereerd hebben...

30kW is en blijft een fabelachtig vermogen, zeker om een wok mee te stoken.
Als ik me niet vergis is dat het doorsnee vermogen voor een CV-ketel van een
doorsnee gezinswoning...

Komt u hier maar eens een demonstratie geven, met mijn brander van zo'n 15 -
18 kw en uw wok...
wim van bemmel
2008-03-18 18:09:54 UTC
Post by Y
30kW is en blijft een fabelachtig vermogen, zeker om een wok mee te
stoken. Als ik me niet vergis is dat het doorsnee vermogen voor een
CV-ketel van een doorsnee gezinswoning...
Wellicht voor een mager flatje in een uitgewoonde industriewijk, maar
mijn CV-ketel is beduidend zwaarder.
Groet, salut, Wim.
funman
2008-03-18 20:36:17 UTC
Post by wim van bemmel
Post by Y
[...]
dat betwijfel ik zeer ...
http://www.technischevraagbaak.nl/Handleidingen/nefit/ecomline%20economy%20instal%20voorschrift.pdf
in hoofstukje 5 het vermogen van de nefit ecomline HR
beslist in staat een huis van 700 m3 te verwarmen en van water te voorzien.
2008-03-19 10:55:22 UTC
Post by funman
Post by funman
in hoofstukje 5 het vermogen van de nefit ecomline HR
beslist in staat een huis van 700 m3 te verwarmen en van water te voorzien.
Op Usenet is het waarheidsgehalte van de argumentatie wel vaker
ondergeschikt aan het ego van de poster :-))).
Waldo Centini
2008-03-20 23:29:14 UTC
Y surprised us with
Post by Y
Op Usenet is het waarheidsgehalte van de argumentatie wel vaker
ondergeschikt aan het ego van de poster :-))).
En geen moeite is u te veel om dat ook in de praktijk te brengen.
--
*** Waldo ***
Things are the way they are because they got that way.
Willem-Jan Markerink
2008-03-24 00:45:22 UTC
Post by wim van bemmel
Post by Y
[...]
Neuh, met 40kW hou je 2000 kuub warm.
Mits voldoende geisoleerd uiteraard.

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Willem-Jan Markerink
2008-03-24 00:41:11 UTC
Post by wim van bemmel
Post by Olga Rebben
Post by Y
Post by Olga Rebben
Post by Machiavelli
Post by wim van bemmel
Post by Olga Rebben
Post by Y
Post by Olga Rebben
Post by Machiavelli
Post by wim van bemmel
Post by Olga Rebben
Post by Y
Post by Olga Rebben
Post by Machiavelli
Post by wim van bemmel
Post by Olga Rebben
Post by Y
Post by Olga Rebben
Post by wim van bemmel
Voor het echte werk heb je een losse brander nodig.Er is hier
onlangs
Post by wim van bemmel
nog
Post by Olga Rebben
Post by Y
Post by Olga Rebben
Post by Machiavelli
Post by wim van bemmel
een draadje over geweest. Over stalbranders, enkel en dubbel, en
waar
Post by wim van bemmel
te
Post by Olga Rebben
Post by Y
Post by Olga Rebben
Post by Olga Rebben
Post by Y
Post by Olga Rebben
Post by Machiavelli
[...]
Post by wim van bemmel
om
Post by Y
[...]
Toch lopen Chinezen in Duitsland niet voor niets tegen de grenzen van de
TUV/Stoomwezen aldaar aan....de gasleidingen leveren domweg niet genoeg
druk (vergeet niet dat men daar weinig aardgas kent, en veel meer
oliegestookte CV-ketels).
In NL moet je daar ook rekening mee houden, bij de aanleg/diameter van
gasleidingen naar de keuken....dat de CV 30-50kW trekt, daar is de leiding
op berekend, maar niet die naar de keuken.

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Willem-Jan Markerink
2008-03-24 00:38:25 UTC
Post by Y
Post by Olga Rebben
Post by Machiavelli
Post by wim van bemmel
Post by Olga Rebben
Post by funman
[...]
Post by Y
ik
Post by Olga Rebben
Post by Olga Rebben
Post by Olga Rebben
Post by Machiavelli
Post by wim van bemmel
[...]
Nee hoor, 20-30kW is echt wat er aan de grootste professionele wok's
geleverd wordt.
Lijkt me ook wel zo handig, als het gerecht vaak en veel vocht bevat.
Met kilo's koude mosselen krijg je iig elke HTK-wok op de knieen.

Afgezien van de herrie kun je die 20-30kW in een normale keuken uiteraard
nooit kwijt, vanwege de afzuiging....zo'n vermogen is meer dan de CV voor
een groot huishouden nodig heeft, dus je *brandt* jezelf in no-time de
keuken uit....:))

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Machiavelli
2008-03-20 02:20:37 UTC
Post by Olga Rebben
Post by Machiavelli
Post by wim van bemmel
Post by wim van bemmel
[...]
Tja Olga,
baas boven baas zal altijd blijven gelden.
En simpel als ik ben, met m'n overduidelijk zwaar ondermaatse 5kW
brandertje, wens je veel eetgenoegen met je mobiele crematorium.

Laat nog maar eens weten of ik je mag tippen als ik ergens tegen een goed
werkende Pratt & Whitney F100 aanloop.....
Machiavelli.
gast van Van Bemmel
2008-03-20 04:03:09 UTC
Post by Machiavelli
Post by Olga Rebben
[...]
en jij veel roebakplezier met je sudderpitje!

"There is no substitute for power"
Groet, salut, Wim.
2008-03-17 16:00:26 UTC
Post by wim van bemmel
Post by Olga Rebben
Post by funman
[...]
Op dat draadje heb ik ook gereageerd en geloof me: deze gelukkge bezitter
van zo'n stalbrander (en ervaren amateur-kok) vindt wokken op een pit met
het waanzinnig vermogen dat hier genoemd wordt, baarlijke nonsens...
Willem-Jan Markerink
2008-03-24 00:34:16 UTC
Post by Olga Rebben
Post by funman
[...]
Toch is dat, zonder gehoorbescherming, ook niet echt praktisch....;))
(dat maakt zelfs het buiten wokken knap vermoeiend....als de vlam uit kan
daalt er een oase van rust over de tuin neder....:))))
(en tuiten de oren van de kok nog enige tijd na....en da's echt niet van
het klingklengklang gehussel in de wok (al moet je mosselen er ook niet van
grote hoogte inkwakken, zeker niet in zo'n dunne plaatstalen wok))

Losse inbouwwoks gaan tot 6kw, geintegreerde tot 3-4kW.

Alternatief zijn inductiewoks, die gaan iig tot 5kW (380v; 230v tot 3.5kW),
en maken iig niet zo'n afgrijselijke herrie....:))
(en vanwege hun thermische efficiency (geen warmteverlies middels langs de
wok wegstromende lucht) mag je die toch wel met een nog zwaardere gaswok
vergelijken)

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Evert Maasland
2008-03-14 14:20:03 UTC
Post by funman
[...]
4,5 kW is aan de krappe kant.
7 tot 8 kW is toch wel tenminste gewenst.
Vr.gr. Evert Maasland
2008-03-20 17:23:00 UTC
Met permissie en velen zullen me het allicht kwalijk nemen, maar deze draad
blinkt vooral uit door snobisme: "ik wil de grootste hebben". Het opbod waar
hier aan geaan wordt, m.b.t. de vermogens van gasbranders is volstrekt
lachwekkend.

In de proffesionele wokkeuken wordt een vermogen per brander van zo'n 15 kW
als bovengrens aangenomen. Punt.

Wie hier de grote Jan wil komen uithangen met mededelingen in de trant van
minimaal 30 kW houdt zichzelf -en de rest- voor het lapje en demonstreert
vooral enerzijds een schrijnend gebrek aan kennis van de elementaire fysica
en anderzijds praktijkervaring wat het wokken betreft.

Dat belet niet dat de grootste kleppen hier ook in deze wel weer het
grootste gelijk zullen hebben. Het Peter-principe is nu eenmaal een
realiteit.

Veel wokplezier!
Jan Besar
PLOINK!!!!!!!!!!!!!!!
Misty
2008-03-20 23:11:28 UTC
Post by Jan Besar
PLOINK!!!!!!!!!!!!!!!
Da's snel aangebrand :-)
--
http://www.kruimelhuis.nl
http://www.misty.be
lezer
2008-03-20 20:47:49 UTC
Post by Y
[...]
Discussies zouden moeten leiden tot meer kennis en inzicht bij de
deelnemers. Zo gauw als discussies veranderen in een twistgesprek waarbij
het er alleen nog maar om gaat om gelijk te krijgen is het voor niemand meer
interessant.
gast van Van Bemmel
2008-03-20 21:22:00 UTC
Post by lezer
Post by Y
[...]
Helemaal mee eens.
Zoals meestal ontstaat het misverstand in het begin van de discussie waar
de begrippen nog niet goed gedefinieerd zijn.
Zoals hier waar wokken alles omvat wat in een bolle (holle?) pan wordt
gedaan.
Groet, salut, Wim.
Misty
2008-03-20 23:14:40 UTC
Post by lezer
[...]
Dit is voor mij wel een interessante discussie. M'n oude wok heb ik (vrijwel
ongebruikt) weggegeven omdat 'ie te zwaar was. Maar ik wil wel een andere.
Er wordt in recepten meestal aangegeven dat je i.p.v. een wok ook een
hapjespan kunt gebruiken, maar volgens mij is dit niet zo.
--
http://www.kruimelhuis.nl
http://www.misty.be
Troetel
2008-03-25 01:05:38 UTC
Post by funman
[...]
De brander op een gasBBQ is geschikt voor het opwarmen van bijv. je
pindasaus, niet om te wokken.
Willem-Jan Markerink
2008-03-25 11:23:38 UTC
Post by Troetel
Post by funman
[...]
:))

Ook wel handig om even snel Chinese thee te zetten....;))

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Harald Coppoolse
2023-02-12 21:22:53 UTC
Mijn Indonesische ouders zweerden altijd bij een wokbrander van 10 kW.
Zulke branders gebruik je alleen buiten
Kijk eens bij hot wok. Die hebben mooi zware gietijzeren sets van 7 kW en 12 kW, inclusief aansluitslangen, drukregelaar en plaatstalen wok.
Mijn ouders prefereerden een wadjang, maar ik vind een houten handvat handiger