mirabellen
splty
2004-08-07 12:21:00 UTC
Wie kan mij helpen?
Hoe maak ik het best mirabellen in?

dank bij voorbaat
Tonny
2004-08-07 12:42:33 UTC
Post by splty
Wie kan mij helpen?
Hoe maak ik het best mirabellen in?
dank bij voorbaat
Bedoel je op alcohol?
Groet,
Tonny.
Waldo Centini
2004-08-07 14:01:52 UTC
Tonny surprised us with
Post by Tonny
Post by splty
Wie kan mij helpen?
Hoe maak ik het best mirabellen in?
dank bij voorbaat
Bedoel je op alcohol?
Waarop anders? Ik zou een goeie brandewijn nemen. In een grote (goed
afluitbare) pot de schoongemaakte mirabellen doen, pot afvullen met
brandewijn, pot dicht (potdicht!), maandje of twee wachten en: smullen maar!
--
Waldo

*** Is This A Dead Parrot I See Before Me ***
To respond through email remove removespam
Tonny
2004-08-07 14:12:38 UTC
Post by Waldo Centini
Tonny surprised us with
Post by Tonny
Post by splty
[...]
Omdat ingemaakt fruit ook te koop is zonder alcohol zou er misschien
suikerstroop bedoeld kunnen zijn.
Groet,
Tonny.
Waldo Centini
2004-08-07 14:27:47 UTC
Tonny surprised us with
Post by Tonny
Omdat ingemaakt fruit ook te koop is zonder alcohol zou er misschien
suikerstroop bedoeld kunnen zijn.
Ik snap, ik snap, maar voor mij is alcohol+fruit zo'n lekkere combi (pruimen
op brandewijn van vorige zomer nog; als toetje met zelfgemaakte warme
custard... jummie)

clara
2004-08-07 18:13:45 UTC
Post by splty
Wie kan mij helpen?
Hoe maak ik het best mirabellen in?
dank bij voorbaat
Hoi,
Ik heb gelijke delen rijpe zoete blauwe pruimen uit eigen tuin van de
prachtige oogst van vorig jaar genomen en honing van de streek, en
daarop royaal eau de vie de prune van streekpruimen van hetzelfde jaar
die op 55% is gedistilleerd, regelmatig roeren, en vanaf 6 weken
proeven.
Bij het roeren lik ik de lepel af, en, hoewel nog niet evenwichtig van
smaak, is het al snel lekker om te doen.
Je kunt natuurlijk ook inmaakbrandewijn en suiker nemen.
Overigens moet ik hierbij opmerken dat de inmaakbrandewijn van Tonny
op 94% naar Nederlandse maatstaven vermoedelijk door 2 gedeeld moet
worden. Ik denk dat haar brandewijn dus in werkelijkheid 94 gedeeld
door 2 = 47% is. Dat is voor inmaak niet sterk genoeg. Het moet
minstens 54% zijn om er zeker van te zijn dat er geen bederf optreedt.
Succes.
Clara
Tonny
2004-08-08 10:13:17 UTC
Post by clara
Post by splty
[...]
Ik gebruik voor het inmaken van fruit momenteel fruitalcohol van 40% (zo
staat het op de in Frankrijk gekochte flessen)maar inmaakbrandewijn voldoet
ook prima. Ik besprenkel de vruchten (pruimen een paar keer inprikken met
een stopnaald)met eau de vie en voeg alcohol van 98% toe om aan het gewenste
alcoholpercentage te komen (zoals jij ook al zegt Clara minstens 54%), giet
er suikerstroop op (niet teveel want we vinden het al gauw te zoet)en
vervolgens de vruchtenalcohol. Erg lekker is het om, zoals jij het doet, een
eau de vie van de in te maken fruitsoort te gebruiken, dat heb ik nu gedaan
met (gedroogde) peren omdat ik vrij voordelig aan flessen eau de vie Poire
William kon komen maar in Nl. is eau de vie wel erg duur, zal flink wat
meenemen uit de Elzas. Drankjes als Limoncello en Nocino die volgens het
originele recept met alcohol van 98% worden gemaakt maak ik ook met 40%
alcohol, het is me anders veel te sterk. Ik post hier ook maar even mijn
recept van gekonfijte groene noten, overigens: (rijpe)walnoten op armagnac
zijn ook erg lekker. Ik heb nog nooit beschimmelde of gistende vruchten
gehad uitgezonderd 1 x met pruimen, die had ik niet ingeprikt en dat ging
enorm gisten, wel erg leuk werk dat inmaken, heb ook weer eens boerenmeisjes
gemaakt, kon in mei mooie, grote, ongezwavelde gedroogde abrikozen en peren
kopen, boerenmeisjes zijn o.a. heerlijk bij de riz condé.
Groet,
Tonny.
FRUIT OP ALCOHOL
fruit naar keuze
suikerstroop van 1 kilo suiker op 1 liter water
brandewijn of wodka
0p elke 2 liter brandewijn œ liter alcohol 99%
vanillestokjes
citroensap

Fruit wassen, schoonmaken en goed laten uitlekken.
Potten tot iets over de helft vullen met fruit.
Per literpot 2 vanillestokjes en 1 eetlepel citroensap toevoegen.
Suikerstroop op het fruit gieten tot het voor de helft onderstaat.
Aanvullen met het brandewijn/alcoholmengsel tot de rand van de pot.
De potten luchtdicht afsluiten.
Minstens 3 maanden laten staan en af en toe de potten omkeren(op zijn kop
zetten)

GEKONFIJTE GROENE WALNOTEN
500 gram groene walnoten, geplukt rond 24 juni
250 gram suiker
2 œ dl. water
1 dl. vanillesiroop (Monin)
eau de vie van walnoten

Prik met een "foodinjector" de noten een paar maal, door en door, in.
Leg de noten 10 dagen in water te weken en ververs dit om de dag.
Kook de noten 10 minuten in het laatste weekwater, laat ze uitlekken en
drogen.
Los de suiker op in 2 dl. water en de vanillesiroop en voeg de noten toe,
laat ze op zacht vuur, zonder deksel op de pan, langzaam gaar worden en de
suiker/vanillestroop opnemen, vul zonodig bij met vanillesiroop.
Doe noten en siroop over in brandschone, met heet water omgespoelde potten,
tot 1 cm onder de rand, giet op de warme noten een laagje eau de vie sluit
de potten met schroefdeksels en laat ze omgekeerd op een dubbelgevouwen
theedoek afkoelen.
Op een donkere, koele plaats blijven de noten een paar jaar goed.

Een "foodinjector" is o.a. te koop in kookwinkels en is ook erg handig om
bijv. groot vlees met een kruiden/zout/bouillon/cognac of wijn-mengsel te
injecteren zodat de smaak hiervan zich door het vlees kan verspreiden en het
vlees ook "binnenin" gekruid wordt.
splty
2004-08-08 17:40:55 UTC
Post by Tonny
Post by clara
Post by splty
[...]
0p elke 2 liter brandewijn ½ liter alcohol 99%
[...]
2 ½ dl. water
[...]
Bedankt voor de vele suggesties!!!!!
Ik ga het zeker proberen
a***@hotmail.com
2020-08-10 11:23:06 UTC
Post by splty
Wie kan mij helpen?
Hoe maak ik het best mirabellen in?
dank bij voorbaat
welk is de hoeveelheid van fruit suiker en brandewijn?