Zuurkoolspek, Hoe bereid ik dat ?
Wendy Hopman
2006-10-15 17:14:15 UTC
Hoi !

Morgen ga ik weer eens een lekkere zuurkool maken. Meestal doe ik dat met
kip er door (Speciaal recept, ik weet het..)
Maar nu heb ik twee pakjes zuurkoolspek gekocht voor de verandering.
Je weet wel, dik stuk, vacuüm verpak van twee ons.
Alleen staat er niet op hoe ik dat klaar maak ?
Weten jullie dat misschien ? In 1 stuk zachtjes bakken maar hoe lang ? of
eerst in blokken snijden ?
Ik weet het echt niet, elke hulp is welkom !
Wendy
DD
2006-10-15 17:24:26 UTC
Post by Wendy Hopman
[...]
Wat ik doe is het volgende:
Het spek, uit de verpakking, op de aardappels mee laten koken. Als de
aardappels gaar zijn, het spek even in de oven onder de grill, met de
zwoerdkant boven, een mooi kleurtje laten krijgen.

DD (de kinderen vinden dat zo lekker)
--
Mijn site: www.deetje.tk
Met nu: wie is DD!
Meer DD in news:alt.dd.forever
Henk Van De Weerdt
2006-10-15 18:26:53 UTC
Hallo,

"Wendy Hopman" <***@hetnet.nl> wrote:

> [...]
WH> bakken
WH> maar hoe lang ? of eerst in blokken snijden ? Ik weet het echt

Wij koken de spek altijd mee op de zuurkool, wij koken zuurkool en
piepers
altijs apart, en op de zuurkool doen we rookwordt en het zuurkoolspek.
Eventueel daarna de spek nog even "nabakken" op de zwoerdkant voor de
kleur.

Met vriendelijke groet, Henk van de Weerdt

E-mail: ***@vdweerdt.invalid
FTP: vdweerdt.invalid (change invalid to nl)
Guido Reijnders
2006-10-15 19:32:33 UTC
Post by Henk Van De Weerdt
[...]
Maar wat is dan eigenlijk het verschil tussen zuurkoolspek en de gewone
verse speklapjes uit het koelvak?

Guido
Peter
Zuurkoolspek is gepekeld (gezouten)..
Waldo Centini
2006-10-15 19:56:55 UTC
Guido Reijnders surprised us with
Post by Guido Reijnders
Maar wat is dan eigenlijk het verschil tussen zuurkoolspek en de gewone
verse speklapjes uit het koelvak?
Zuurkoolspek is nat gezouten (gepekeld) buikspek, speklapjes is van hetzelfde
buikspek maar dan onbehandeld. (Ten minste, afhankelijk van waar je het koopt
natuurlijk...)
--
Waldo

*** Is This A Dead Parrot I See Before Me ***
To respond through email remove removespam
Henk Van De Weerdt
2006-10-16 05:56:42 UTC
* Replying to an article in PERSONAL_MAIL.

Hallo,

"Guido Reijnders" <***@geenspamchello.nl> wrote:

GR> Maar wat is dan eigenlijk het verschil tussen zuurkoolspek en de
GR> gewone verse speklapjes uit het koelvak?

Zuurkool spek is licht gerookt en gezouten.

Peter
2006-10-16 07:22:00 UTC
Gezouten wel, maar niet gerookt.
Henk Van De Weerdt
2006-10-16 13:39:27 UTC

Post by Henk Van De Weerdt
Zuurkool spek is licht gerookt en gezouten.
P> Gezouten wel, maar niet gerookt.

Aha! Weer wat geleerd bedankt!

Peter
2006-10-16 12:45:08 UTC
De eventuele rooksmaak is afkomstig van "rook"-zouten...
Henk Van De Weerdt
2006-10-20 09:00:39 UTC

"Peter" <***@centrum.sk> wrote:

P> De eventuele rooksmaak is afkomstig van "rook"-zouten...

Zal wel een beetje chemisch zijn denk ik?

Nini
2006-10-15 20:08:38 UTC
Post by Wendy Hopman
[...]
Ouderwets, maar nog iederweek erg lekker.

Grote pan met water( de pan waar je later de aardappels in kookt).
Ongeveer 2 uur zachtjes laten koken.
Even een stukje proven of het zacht genoeg is.
Aardappels in water doen en verder gewoon de stampot maken.

Eega doet dan meeste zuurkool erbij.
Als alles gaar is dan bij het stampen de rest van het zuurkool erbij.

Verder gewoon wat je gewoon ook doet.
Tonny
2006-10-15 20:24:43 UTC
Post by Wendy Hopman
[...]
Ik heb hiervoor een fantastisch recept maar dat vergt 1 dag voorbereiding
dus je kunt de zuurkool dan pas dinsdag eten, mail even als je
geinteresseerd bent.
Groet,
Tonny.
Elske
2006-10-15 21:29:52 UTC
Post by Tonny
dus je kunt de zuurkool dan pas dinsdag eten, mail even als je
geinteresseerd bent.
Hoi Tonny,

Dat mag je wat mij betreft ook wel hier posten! Ik ben zelf namelijk
niet zo gek op zuurkool, mijn Lief wel, dus misschien is er nog hoop
voor mij (en voor mijn Lief natuurlijk anders krijgt hij nooit
zuurkool ;-)
--
Elske
mail: mooie.dag apestaartje home.nl
http://www.elske.nl
Tonny
2006-10-16 07:50:35 UTC
Post by Tonny
[...]
Je kunt voor jezelf wat meer puree en minder zuurkool op het bord doen maar
op deze manier wordt de zuurkool heerlijk zacht van smaak, het is echt een
feestelijk gerecht en ook leuk als je gasten hebt, lekker, makkelijk en niet
duur.
Groet,
Tonny.
ZUURKOOLSPEK MET ZUURKOOL
hoofdgerecht voor 4 personen:

750 gram zuurkoolspek van onbesproken afkomst
6 knoflooktenen, gepeld, gehalveerd
peper, mosterd, tijm
125 gram ganzenvet of reuzel (desnoods boter)
runder-kalfs-of groentenbouillon, warm en lichtgezouten
5 eetlepels cognac/armagnac, meer of minder naar smaak
zuurkool voor 4 personen, fijn(er)gesneden, uitgelekt
2 knoflooktenen, gesnipperd
2 sjalotjes, gesnipperd
aardappelpuree voor 4 personen, zie recept
stoofpeertjes voor 4 personen, zie recept
1 rookworst van onbesproken afkomst

Kerf het stuk spek aan beide kanten 6 x in, wrijf in de openingen,peper,
tijm, mosterd en œ knoflookteen, wrijf het spek rondom ook in met peper,
tijm en mosterd (zuurkoolspek is al gezouten).
Wikkel het vlees in aluminiumfolie en leg het een nacht in de koelkast.
tweede dag:
Laat het spek 2 uur op kamertemperatuur komen, dep het droog met
keukenpapier.
Verwarm de oven voor op 80°C.
Verwarm in een gietijzeren (geen kunststofdelen ook niet op het
deksel)braadpan, op laag vuur ganzenvet/reuzel/boter, leg het spek erin en
laat het zachtjes rondom iets kleuren, schep daarbij steeds vet over het
spek.
Schenk de cognac over het spek en giet na 5 minuten de warme bouillon erbij
(het spek moet net onderstaan), leg het deksel op de pan en zet hem ca. 1 œ
uur in de oven*, schakel de oven uit maar laat de pan erin staan tot de oven
helemaal is afgekoeld, zet de pan op een koele plaats en laat het spek een
nacht rusten.
De volgende dag:
Schep het gestolde vet van de jus en neem het spek uit de pan. Verwarm de
jus en zeef deze, maak de pan schoon.
Doe het vet terug in de pan en fruit hierin knoflook en sjalot zonder te
laten kleuren, voeg de zuurkool toe en schep alles goed om, voeg nu de
gezeefde jus toe en laat alles op uiterst laag vuur 2 uur sudderen en het
vocht inkoken. Snijd het spek in plakken en warm die het laatste half uur
mee. Warm apart een rookworst van een goede slager.
Serveer: schep in het midden van de voorverwarmde borden de aardappelpuree,
verdeel hierover de zuurkool, leg daarop een plak spek en Πvan de gesneden
worst, verdeel de stoofpeertjes rondom het gerecht en serveer meteen.

*Oventijden en temperaturen verschillen sterk per oven, noteer daarom de
eigen gegevens bij het recept.
Receptuur: Tonny Leeflang-Wondergem.
DD
2006-10-16 08:43:36 UTC
Post by Tonny
Post by Tonny
[...]
Voor vier mensen? Da's best veel, zeker in aanmerking genomen dat er
ook nog worst bij is!

DD
Tonny
2006-10-16 08:55:49 UTC
Post by Tonny
Post by Tonny
[...]
Dat hoort gewoon bij zuurkool, kijk eens naar de Elzasser zuurkoolrecepten,
verschillende soorten worst, spek en eisbein of ander vlees of zelfs een
plak ganzenlever.
Groet,
Tonny.
Frank Bemelman
2006-10-16 09:34:53 UTC
Post by Tonny
750 gram zuurkoolspek van onbesproken afkomst
Voor vier mensen? Da's best veel, zeker in aanmerking genomen dat er ook
nog worst bij is!
Van die 750 gram spek blijft geen 750 gram over, na al
het heen en weer geschuif in de pan. Dat wordt nog
vechten om die rookworst, zeker als mijn broer onverwacht
langskomt.
--
Thanks, Frank.
(remove 'q' and '.invalid' when replying by email)
Johannes Beekhuizen
2006-10-16 16:42:14 UTC
Hallo Tonny,

Op 16 Oct 06 schreef Tonny aan All:

To> ZUURKOOLSPEK MET ZUURKOOL hoofdgerecht voor 4 personen:

Ik krijg trek :))

Groeten,

Hans.

jdh punt beekhuizen bij duinheks punt xs4all punt nl
Elske
2006-10-16 19:08:45 UTC
Post by Tonny
[...]
Top! We gaan dit weekend zuurkool eten ;-)
http://www.elske.nl
Johannes Beekhuizen
2006-10-22 23:12:05 UTC
> [...]

To> op deze manier wordt de zuurkool heerlijk zacht van smaak,
To> het is echt een feestelijk gerecht en ook leuk als je gasten

Amen! Wij hebben het vandaag gegeten en dat zal vast wel vaker
gebeuren. Het spek wordt ook erg lekker op deze manier. Gelukkig
was het stuk een beetje groot uitgevallen, er is nog wat over voor
m'n brood morgen :))
Wel was m'n vriendin door haar nog gebrekkige uitspraak van het
Nederlands bijna met bacon thuisgekomen :) Gelukkig had de slager
het nog op tijd in de gaten, ik had hem al gewaarschuwd dat we
pekelspek wilden hebben omdat hij het vaak niet heeft.

willem
2006-10-16 17:43:52 UTC
Post by Tonny
[...]
Goedendag,
Al een poosje zie ik geen postings van Tony meer, dus ook deze over het
zuurkool recept waar jij aan refereert niet. Doe ik iets fout ?
Willem
Peter
Ja...
Cecile
2006-10-16 17:52:20 UTC
Post by willem
Doe ik iets fout ?
Ja je zit bij @home......
Probeer de newsserver fb1.euro.net eens.
Groet, Cecile
Peter
2006-10-16 18:36:44 UTC
Post by Cecile
Post by willem
Doe ik iets fout ?
Probeer de newsserver fb1.euro.net eens.
Cecile,

het ligt (deze keer) niet aan @home, waar ik ook zit. Tonny's postings zie
ik geregeld alsook wissel ik met haar van gedachte hier...
Het ligt hoogstwaarschijnlijk aan de instellingen van OP.

Culi-groet,
Peter
Cecile
2006-10-16 18:47:46 UTC
Post by Peter
Cecile,
postings zie ik geregeld alsook wissel ik met haar van gedachte
hier... Het ligt hoogstwaarschijnlijk aan de instellingen van OP.
Kun je wel eens gelijk in hebben. Ik was ook ff vergeten dat hier een
tijdje geleden een andere "Tonny" op bezoek kwam. Even de berichtregels
nakijken en OP weet meer....
Groet, Cecile
PETER
2006-10-16 18:03:35 UTC
Post by willem
Post by Tonny
[...]
Jazeker...
Kijk eens in je kill-File.....

Er was eens eens fake poster etc.......

GRTZ
PETER
Elske
2006-10-16 19:16:13 UTC
Post by willem
Goedendag,
Al een poosje zie ik geen postings van Tony meer, dus ook deze over het
zuurkool recept waar jij aan refereert niet. Doe ik iets fout ?
Zoals al aangegeven door Peter heb je haar waarschijnlijk geblokkeerd.
De nepposter postte met het afzendadres van Tonny (dubbel n) en als je
toen hebt gekozen voor Afzender blokkeren, zie je de mailtjes van de
echte Tonny ook niet meer.

Je kan het weer ongedaan maken door te kijken bij Extra,
Berichtregels, Afzenders blokkeren... Dan zal je waarschijnlijk in het
rijtje het adres van Tonny hebben staan (***@nospam.nl). Als je dat
adres selecteert en klikt op de knop Verwijderen, zal je haar
berichten weer gewoon binnen krijgen.
http://www.elske.nl
willem
2006-10-17 20:07:15 UTC
Post by willem
[...]
Dank je wel Elske,
Exact zoals je het beschrijft.
Ze stond inderdaad geblokkeerd.
groet
Willem
Elske
2006-10-17 20:35:04 UTC
Post by willem
Dank je wel Elske,
Exact zoals je het beschrijft.
Ze stond inderdaad geblokkeerd.
Graag gedaan. Ik wens je weer veel leesplezier ;-)
http://www.elske.nl
Richard van Ouwerkerk
2006-10-18 09:23:45 UTC
Post by willem
Post by willem
[...]
Ik ben hier nog niet uit. Toen "Tonny" een draad startte over de
bereiding van placenta heb ik een rule gemaakt: als de afzender Tonny
heet maar het IP-nummer is niet haar eigen IP nummer: deleten.
Kijk ik nu achteraf, dan zie ik dat de "foute Tonny" inderdaad
geblokkeerd is, maar ook een aantal nog achterhaalbare postings van
toen ze nog een aander IP adres had. Blijkbaar heeft ze na de vorige
crash een nieuw IP adres gekregen, zo te zien bij de zelfde provider.
Dat kan heel goed, ik heb zelf bij Xs4all een echt vast IP adres, maar
mijn zoon die bij Chello zit krijgt, hoewel hij voor een vast IP adres
gekozen heeft, om de haverklap toch een nieuw adres.
Maar verder, zelfs als ik alle rules achterwege laat, kan ik geen
postings vinden van 83.81.155.11 na 11-9-2006 om 1:13:42 (re:
zilveruitjes inmaken) Is Tonny op culinaire trektocht? Kan ze nog wel
met het internet connecten? Zij is ons toch nog niet ontvallen?
Wie o wie lost dit raadsel op!

vrgr.,
Richard
Peter
2006-10-18 09:28:43 UTC
Tonny post hier met een geregelde frequentie..
Tonny
2006-10-18 09:34:23 UTC
Post by willem
Post by willem
[...]
Ik kan het raadsel niet oplossen, ben absoluut niet bekend met de technische
aspecten van de pc maar ik heb i.i.g. nog wel gepost na 11-9 en internet
doet het hier al lang weer.
Groet,
Tonny.
Peter
2006-10-18 09:37:39 UTC
Hopelijk kan Richard dit lezen, wanneer hij je geblokkeerd heeft staan :-)
Richard van Ouwerkerk
2006-10-18 09:52:04 UTC
Post by Tonny
Post by willem
Post by willem
[...]
vinden van 83.81.155.11 na 11-9-2006 om 11:13:42 (re: zilveruitjes inmaken)
[...]
Deze komt in ieder geval feilloos door en je IP adres klopt ook.
We wachten dus af of een of andere guru zich opwerpt om het raadsel op
te lossen....
vrgr,
Richard
Elske
2006-10-18 17:42:05 UTC
Post by Elske
Post by Tonny
Maar verder, zelfs als ik alle rules achterwege laat, kan ik geen postings
zilveruitjes inmaken)
Post by Elske
Post by Tonny
[...]
Ik ben bang dat je dan in de verkeerde nieuwsgroep op antwoord wacht
;-)
--
Elske (vandaag lekker lasagna gegeten gemaakt door collega)
mail: mooie.dag apestaartje home.nl
http://www.elske.nl
Sjeef
2006-10-18 10:56:09 UTC
Post by Richard van Ouwerkerk
Post by willem
Post by Elske
Post by willem
[...]
Het lijkt mij toe dat je zoon een dynamisch IP adres heeft, Richard.
Ook ik heb in eerste instantie die fake-Tonny eruitgegooid.
Maar door iemand naders in de nieusgroep ben ik toen geattendeerd dat
daarmee de echte Tonny ook niet meer zou doorkomen.
Dus heb ik de blokkade weer weggehaald en Tonny staat weer in mijn
berichtenlijst.
--
Vriendelijke groeten,
Gerard Schaefers

Voor meer kook- en eetplezier? Kijk hier!
http://www.sjeef.eu/Nederlands/recepten.html

Huis kopen in Spanje? Occasion !
http://www.sjeef.eu/Nederlands/Alpujarra/Cadiar.html
Alfred Kleine Beverborch
2006-10-18 20:24:01 UTC
On Wed, 18 Oct 2006 12:56:09 +0200, "Sjeef"
Post by Sjeef
Ook ik heb in eerste instantie die fake-Tonny eruitgegooid.
Maar door iemand naders in de nieusgroep ben ik toen geattendeerd dat
daarmee de echte Tonny ook niet meer zou doorkomen.
Misschien is deze FAQ van Bart Dinnissen nog handig :

[HOE KUN JE] discussies of afzenders uitschakelen ('killen') 3.2
http://www.gatago.com/nl/comp/software/newsreaders/27939107.html
eclair
2006-10-19 09:34:36 UTC
Hallo Tonny,

Heel graag wil ik dat recept van de lekkere zuurkool in mijn email
ontvangen.
Je hebt altijd van die heerlijke recepten ik kijk hier ook weer naar
uit.

Alvast bedankt.
Groet Elly
Tonny.
Peter

Tonny heeft het recept hier al gepost op 16-10, zie eerder in dit draadje...
Sjeef
2006-10-19 09:49:13 UTC
Post by Johannes Beekhuizen
[...]
Je kan het recept van Tonny hier vinden:
http://www.sjeef.eu/Nederlands/Recepten/rec1907.html

Wendy Hopman
2006-10-15 20:37:01 UTC
Post by Wendy Hopman
[...]
Alle tips zijn welkom ! dank voor de reacties, het is dus echt anders dan
ik dacht, ik ben blij dat ik jullie (altijd perfecte expertise) heb in
geroepen. Serieus: Hier kan ik wat mee, ik had echt geen idee.
Tnx,
Wendy
(meer is altijd welkom...)
DD
2006-10-15 20:50:28 UTC
Post by Wendy Hopman
Post by Wendy Hopman
[...]
Deel jij dan je zuurkool-kip recept met ons? :-)

DD (altijd geïnteresseerd in lekker eten)
PETER
2006-10-15 21:30:36 UTC
Post by Wendy Hopman
[...]
Hallo Wendy.

Mijn vrouw koopt altijd dit:

VARKENSVLEES, SPEKREEPJES GEROOKT , KG 7,24
EANNR. 2.311.335- JAN LINDERS

Zijn ook gekruid verkrijgbaar.

In de pan aanbraden en over de zuurkool met bv. een beetje
aardappelstamp en een halve HEMAworst.

Een van onze lijfgerechten.

GRTZ
PETER
k***@gmail.com
2020-02-05 11:49:47 UTC
Wendy Zuurkool met Kip ! Recept AUB
Izak van Langevelde
2020-02-05 12:09:40 UTC
Post by k***@gmail.com
Wendy Zuurkool met Kip ! Recept AUB
Tjonge, wat vraag je dat vriendelijk. Probeer het eens met ZUURKOOL MET
WORST! HIER OP ME BORD! ONMIDDELLIJK, LUIE TEEF!
Grinnikend door het leven...
Martin van der Stoop
2021-02-12 17:47:41 UTC
Post by Izak van Langevelde
[...]