daslook
Tonny
2008-02-12 11:04:29 UTC
Komt al boven de grond en de jonge blaadjes zijn het lekkerst, nu gebruiken
dus. Na de bloei niet meer eten, de blaadjes zijn dan licht giftig.
Groet,
Tonny.
Machiavelli
Is hier in NL beschermd....
Tonny
Ik bedoel uit eigen tuin.
Machiavelli
2008-02-12 11:44:14 UTC
Post by Tonny
Post by Machiavelli
Post by Tonny
[...]
Dan wel natuurlijk. Bij Esveld in Boskoop vandaan?
In DLD erg populair (ook wildpluk toegestaan) maar hier gek genoeg amper...
Tonny
2008-02-12 12:30:07 UTC
Post by Machiavelli
Post by Tonny
Post by Machiavelli
Post by Tonny
[...]
Niet van Esveld, zij hebben wel heel veel in de catalogus maar ook heel veel
daarvan is niet leverbaar, eigenlijk is het voor particulieren alleen een
leuk adres als je een grote tuin te beplanten hebt, verder meer voor de
hoveniers. Ik heb het van iemand met een enorme bostuin aan de rand van de
duinen, daar is het in het voorjaar een dicht tapijt. Omdat het na de bloei
weer ondergronds gaat is het ook in een kleine tuin niet hinderlijk. Je kunt
er leuke dingen mee doen.
Groet,
Tonny.
Machiavelli
2008-02-12 15:15:42 UTC
Post by Tonny
Post by Machiavelli
Post by Tonny
Post by Machiavelli
Post by Tonny
[...]
Ik had bij m'n vorige huis niet zozeer een moestuin,
maar meer een knappe culinaire hortus botanicus er omheen met apart spul
overal vandaan. Ook (duitse) Bärlauch uit het wild erbij (die bijzonder goed
smaakte), zoveel dat we het niet eens opkregen en elk jaar werd het weer
meer.

Hier had ik ook al eens wat willen aanplanten en kwam viavia al zoekende op
Esveld uit, maar ik ga eerdaags toch maar wat uit m'n oude hortus ophalen...

Lekker spul als soep of in een deeglapje met bijv. wat geitenkaas.
Machiavelli.
isomo
2008-02-17 14:34:46 UTC
Post by Tonny
Komt al boven de grond en de jonge blaadjes zijn het lekkerst, nu gebruiken
dus. Na de bloei niet meer eten, de blaadjes zijn dan licht giftig.
Groet,
Tonny.
Wist ik niet.
Even nagetrokken in "de giftige plantengids" van Dr M. De Cleene
(tirion). Hij claimt dezelfde "giftigheid" als die van ui maar hij
vermeldt tevens dat schapen die een paar dagen daslook hebben gegeten
na slachting onverkoopbaar vlees leveren en dat ook melk die afkomstig
is van herkauwers die (veel) daslook, kraailook of moeslook eten niet
meer verkoopbaar is. Hij schrijft ook dat te veel ui (+15 gram per kg
lichaamsgewicht) leidt tot bloedarmoede.
Verder lees ik dat personen met spijsverteringsstoornissen,
nabloedingen , huidziekten of nierontstekingen wordt afgeraden om ui-
achtigen te eten.

Maar goed, dat heb ik allemaal niet en in mijn tuin staan er massa's.
Heb je suggesties ?

P.
Tonny
2008-02-17 16:07:20 UTC
Post by isomo
Post by Tonny
[...]
Als je de bloemknopjes verwijdert en de daslook dus niet in bloei laat komen
heb je het probleem niet en kun je tot ca. midden juni daslook gebruiken.
Hier een paar suggesties: avocadocrème met gamba's en daslook;
daslookrisotto; daslookboter; ragout van voorjaarspaddestoelen met daslook;
gremolata met daslook; flensjes met mozzarella en daslook;
roerei met daslook; daslookpesto, salade van rucola, daslook, waterkers met
notenvinaigrette en gepocheerd eitje; vlak voor serveren fijngesneden
daslook door de mosterdsoep of over de "Kamper Steur"gestrooid; fijngesneden
door de aardappelpuree of couscous.
Groet,
Tonny.
weetje11
2008-02-17 16:43:15 UTC
Lijkt daslook op de wat meer bekende bieslook?
willeke.-
2008-02-17 16:49:28 UTC
http://images.google.be/images?sourceid=navclient&hl=nl&ie=UTF-8&rls=GGLG,GGLG:2007-42,GGLG:nl&q=daslook&um=1&sa=N&tab=wi
--
Willeke.-

Wie over zich heen laat lopen is een stoeptegel
-Loesje-
Tonny
2008-02-17 17:03:43 UTC
De smaak zit tussen knoflook en lenteuitjes in, geeft geen "knoflookadem".
isomo
2008-02-17 18:23:27 UTC
Post by weetje11
Lijkt daslook op de wat meer bekende bieslook?
Qua zicht totaal niet.
Daslook is een prachtige voorjaarsbloeier waar voor de rest geen werk
aan is, hier in alle geval houdt hij zich prachtig staande zonder te
woekeren. Daslook laat zich dank zij zijn de knolletjes makkelijk
verplaatsen.

P.
wim van bemmel
2008-02-17 18:44:49 UTC
Post by isomo
Post by weetje11
[...]
Als het een Allium is, dan zijn het bolletjes.
Groet, salut, Wim.
isomo
2008-02-17 18:29:52 UTC
Post by Tonny
Post by isomo
Post by Tonny
[...]
Deze suggesties liggen vanaf nu in de bovenste schuif.
Waarvoor dank

P.
Tonny
2008-02-18 06:40:50 UTC
Post by Tonny
Post by isomo
Post by Tonny
[...]

Nog een suggestie, echt heel erg leuk/lekker is om van daslook chorofyl te
maken, in de kidde (met procrema of een opgelost gelatineblaadje) en vlak
voor serveren een toef van dat schuim op een vis, schaal- schelpdier gerecht
of bijv. op de aspergecrème met gepocheerd eitje.
Groet,
Tonny.
stijn claeys
2023-03-28 07:40:32 UTC
Post by isomo
Post by Tonny
[...]
De bloemen, bloemknopjes zijn perfect eetbaar. Maar te veel van iets is nooit goed ;-) . En de zaden kan je klaar maken als "kappertjes".