Inmaaksuiker
Hal
2008-07-21 09:03:32 UTC
Kan iemand mij uitleggen wat inmaaksuiker is en waar je dat koopt.
(We hebben het nodig voor een inmaaksalade)
Bedankt.

Hal
Peter
2008-07-21 10:02:20 UTC
Post by Hal
Kan iemand mij uitleggen wat inmaaksuiker is en waar je dat koopt.
(We hebben het nodig voor een inmaaksalade)
Bedankt.
Hal
Het is geleersuiker en onder die naam koop je het toch wel bij de meeste
suppermarkten.
Geleersuiker is gewone "witte suiker" met toevoeging van pectine en
citroenzuur.

Culi-groet,
Peter
Danuta
2008-07-21 17:17:51 UTC
On 21-07-2008 12:02, in article
Post by Peter
Het is geleersuiker en onder die naam koop je het toch wel bij de meeste
suppermarkten.
Geleersuiker is gewone "witte suiker" met toevoeging van pectine en
citroenzuur.
Nee hoor...dat kan afhankelijk zijn van wat men in het recept ermee
bedoelt.....inmaaksuiker kan geleersuiker zijn of grofkorrelige suiker
(zonder toevoegingen) met een langzame smeltwaarde waardoor het beter wordt
opgenomen in het bvb fruit en er geen schuim ontstaat of als het gebruikt
wordt zonder koken, het langzaam smelt tijdens de bewaarperiode en zo de
suikers rustig verdeeld afgeeft tijdens die bewaarperiode, het kan zelfs
invertsuiker zijn.......

Vaak kun je door het lezen van het recept (en wat de bedoeling is) er wel
achter komen wat men met inmaaksuiker bedoelt........
Hal
2008-07-21 17:38:58 UTC
Post by Danuta
On 21-07-2008 12:02, in article
Post by Peter
[...]
Hier staat het recept:
http://www.smulweb.nl/984739/koken/recept/Hongaarse-groentesalade

Hal
Danuta
2008-07-21 17:58:57 UTC
Post by Hal
http://www.smulweb.nl/984739/koken/recept/Hongaarse-groentesalade
Hmm.ik denk dat ze hier inmaakhulp bedoelen, dat is een spul dat koop je in
zakjes (duitsland, oostenrijk etc) die je na het koken van de in te maken
waren er doorheen mengt . Het gaat bacteriengroei tegen, mag niet
koken...het is op suikerbasis geloof ik, heb ergens nog wel een paar zakjes
liggen, zal het straks een opzoeken waar het precies uit bestaat
Peter
Mij best,,,, jij weet het weer beter.....
Danuta
2008-07-21 18:19:33 UTC
On 21-07-2008 19:41, in article
Post by Peter
Mij best,,,, jij weet het weer beter.....
Als je de moeite neemt om het recept te lezen dan zie je meteen dat men geen
geleersuiker bedoelt........
Peter
2008-07-21 19:25:41 UTC
Post by Danuta
On 21-07-2008 19:41, in article
Post by Peter
Mij best,,,, jij weet het weer beter.....
Als je de moeite neemt om het recept te lezen dan zie je meteen dat men geen
geleersuiker bedoelt........
Er was geen recept toen...
De hongaarse groentesalade, ofwel chalamade ked ik heel goed en er wordt
gewone witte suiker gebruikt van oudsher..
Danuta
2008-07-21 20:05:52 UTC
On 21-07-2008 21:25, in article
Post by Peter
Er was geen recept toen...
In een inmaaksalade zit geen geleermiddel en toen ik het recept zag was ik
zeker, vandaar dat ik je naar het recept verwees.....
Post by Peter
De hongaarse groentesalade, ofwel chalamade ked ik heel goed en er wordt
gewone witte suiker gebruikt van oudsher..
Dan zijn we het daar over eens.......ik denk dat men de toevoeging die men
in Duitsland gebruikt (een zakje bacteriewerendmiddel op suiker) verkeerdd
vertaald heeft als inmaaksuiker...... suiker voor het inlegwerk zelf zit er
al in het azijnsuikermengsl......

In Duitsland gebruikt men echte inmaaksuiker vooral voor inlegwerk en betere
compotes en confitures, de pectine wordt bijgevoegd waar nodig, voor de
echte inmakers een aanrader......
http://www.sweet-family.de/index.php?id=89&PHPSESSID=aa731176ef721511252e13b
b24dec3be

Er zijn een 3 a 4 verschillende merken, als ik in Duitsland of Oostenrijk
ben neem ik altijd een paar pakken mee....hier heb ik het nog niet gezien,
binnenkort wil ik de nieuwe Duitse koud geleersuikers eens proberen, dat
lijkt mij ook wel erg lekker , verse confitures zonder koken.....
Hal
2008-07-21 20:23:05 UTC
Post by Danuta
Post by Peter
[...]
E.e.a. wordt zo wel steeds duidelijker.

Hal
Hal
2008-07-21 20:52:39 UTC
Post by Danuta
Post by Peter
[...]
Antwoord van mijn zoon: "Geweldig, hier kan ik wat mee"

Bedankt dus :-)

Hal
Willem-Jan Markerink
2008-07-21 20:16:36 UTC
Post by Danuta
On 21-07-2008 12:02, in article
Post by Peter
[...]
Heb ooit per ongeluk geleersuiker meegenomen uit een Duitse winkel....kreeg
naderhand zelfs opmerkingen dat je er ziek van zou worden, maar op het pak
stond geen enkele toevoeging, en het was zo mooi grofkorrelig dat ik het
van de weeromstuit vaker heb gekocht....puike miskoop, zoals zo vele....:))

Willem (suiker op pannekoek en toetjes/slagroom moet lekker knarsen, anders
kun je er net zo goed poedersuiker op mikken) Jan
--
Bye,

Willem-Jan Markerink

The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
the inability to understand

<***@a1.nl>
[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Danuta
2008-07-21 20:31:20 UTC
On 21-07-2008 22:16, in article
Post by Willem-Jan Markerink
[...]
:) Dat was dus geen geleersuiker maar Einmachzucker......:))
Post by Willem-Jan Markerink
Willem (suiker op pannekoek en toetjes/slagroom moet lekker knarsen, anders
kun je er net zo goed poedersuiker op mikken) Jan
Voor op toetjes/slagroom gebruik ik bakkers decoreersuiker, dat smelt niet
namelijk........kun je ook gebruiken om op koejes en gebak te doen, ook
tijdens het bakken smelt het niet namelijk, leuk spul :)
Willem-Jan Markerink
2008-07-22 17:42:08 UTC
Post by Danuta
[...]
Nog even en het plakt ook nog niet aan de vingers....:))

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
patrice
Wat is inmaaksalade ?
Machiavelli
Dat is iets om inmaaksuiker in te stoppen, duidelijk toch....?
Peter
ROTFL /\/\/\/\/\/\/\/\/\
Hal
2008-07-21 16:26:54 UTC
Post by Hal
[...]
Mijn zoon zei: "salade om in te vriezen". Meer kan ik er ook niet over
zeggen.

Hal
Orac
Paprikasalade bijvoorbeeld kun je inmaken hoor.
Hal
2008-07-21 17:41:25 UTC
Post by Hal
Post by Hal
[...]
Invriezen heeft hij blijkbaar niet gezegd, maar inmaken

Hal
Danuta
2008-07-21 17:22:56 UTC
Post by Hal
Wat is inmaaksalade ?
Een salade de men inmaakt in plaats van direct te gebruiken..simpelste
voorbeeld is bvb zure kool..........

(daarom lijkt mij een geleersuiker niet de goede weg maar liever een
grofkorrelsuiker.....)
Hal
Hal
Machiavelli
2008-07-21 16:58:11 UTC
Post by Hal
Kan iemand mij uitleggen wat inmaaksuiker is en waar je dat koopt.
(We hebben het nodig voor een inmaaksalade)
Bedankt.
Hal
Maar alle gekheid op een stokje,
ik veronderstel dat je geleisuiker bedoelt, suiker met pectine.

O.a. van Van Gilse http://www.vangilse.nl/nl/1/3/18/
en gewoon te koop in de super:
Machiavelli.
Danuta
2008-07-21 17:09:14 UTC
Belgisch recept.........?
Hal

Hal
Danuta
2008-07-21 18:00:19 UTC
Post by Hal
http://www.smulweb.nl/984739/koken/recept/Hongaarse-groentesalade
Staat .nl :-)
Wil niet zeggen dat het een nederlands recept is, ziet er uit als een
duits/oostenrijks recept, waarschijnlijk vertaald uit een blad of een
familierecept.........
Hal
2008-07-21 18:15:29 UTC
Post by Danuta
Post by Hal
http://www.smulweb.nl/984739/koken/recept/Hongaarse-groentesalade
Staat .nl :-)
Wil niet zeggen dat het een nederlands recept is
Ook weer waar.

, ziet er uit als een
familierecept.........
Danuta
2008-07-21 20:27:59 UTC
Post by Hal
Ook weer waar.
Hmm.kan natuurlijk nu die domme zakjes niet vinden.grrrr.beetje puinhoop
hier vandaag......

Zoals gezegd is eht volgens mij een inmaaktoevoeging extra ter voorkoming
van het schimmelen......hier in Nederland ken ik het eigenlijk niet.
Hier werkt men gewoon met het azijn-suikermengsel.......
pleerol
2008-07-21 21:17:11 UTC
Post by Danuta
Post by Hal
[...]
Er is ook gelei-suiker, waar je jam mee kunt maken. Daar zit dus
gelatine in....
--
groeten, pleerol (pleelol, in het Chinees) :-)
If your feet smell and your nose runs - you're built upside down.
Danuta
2008-07-21 21:29:50 UTC
Post by pleerol
Er is ook gelei-suiker, waar je jam mee kunt maken. Daar zit dus
gelatine in....
Maar gebruik je weer niet om salades mee in te maken.......ik heb het wel
weer zien gebruiken in bepaalde chutneys.....maar daar ben ik niet zo goed
mee op de hoogte aangezien ik die zelf niet erg lekker vind dus niet meer
maak :)
j***@googlemail.com
inmaaksuiker koop je in duitsland er zit geen pectine in
Rob
2020-01-07 16:55:00 UTC
Post by j***@googlemail.com
Post by Hal
[...]
Ik ben bang dat de salade inmiddels bedorven is...