Worstlijstje
Hopperman
2012-10-19 22:14:53 UTC
Een algemeen lijstje met alle soorten worst die ik ooit heb
gegeten. Ik heb er over na kunnen denken en een opsomming
gemaakt. Wie heeft nog wat toe te voegen of over een
bepaalde worst wat op te merken? Misschien een herinnering?
Ik vind ze allemaal bijna even smakelijk.

Worstlijstje

boterhamworst
Berlinerworst (met een wit vetrandje - leverkaas)
palingworst
tongenworst
Gelderse worst
boerenmetworst
droge worst
droge, Franse, Italiaanse, Griekse ... worst met knoflook
leverworst
slagersleverworst
smeerleverworst
Haagse leverworst
Groninger leverworst (kruidnagel)
Saksische leverworst
boerenleverworst (grof)
hausmacher
plokworst
theeworst (gerookt)
Mickey-mouseworst
cervelaatworst (sterf-op-straatworst)
grillworst
ossenworst (peper en zout)
chorizoworst
salamiworst (wat is salami?)
pepperoni (Amerikaanse pizzaworst)
mortadella (Italiaanse worst met olijven)

braadworst (Bier und Bratwurst)
saucijzenworst
saucisses (Engelse ontbijtworstjes)
Catalaanse worstjes
lamsworstjes
merquezworstjes (Algerije)
chipolata-worstjes

worstenbroodjes (om af te bakken)

Rookworst
HEMA-rookworst
Gelderse rookworst
knakworst(jes)
hot dogs
Frankfurters
bockworst

bloedworst (met gebakken appel op brood)

opgerolde plakjes (Gelderse) worst met binnenin een klein augurkje, met
prikkertjes

universele borrel-worst

bierworstjes
Bifiworstjes

eiworst
marsepeinen worst

-

1.

Als voormalige Hagenaar heb ik al sinds mijn kindertijd
wat met Haagse leverworst. Gelardeerd met spekjes, niet
te bitter door weinig lever en heel smakelijk voor op
brood, of om bij de borrel een stuk uit het vuistje te
eten. Met of zonder mosterd.

2.

Het is lang geleden dat ik gebakken bloedworst heb
gegeten. Vroeger aten we dat wel thuis op de zaterdagmiddag.
Vaak ook met gebakken appel. Ik kan het me allemaal nog
zo voor de geest halen, zeker apart van smaak en beet,
maar ik zal me er niet meer aan wagen.

3.

De smaaksensatie als je je tanden in een bratwurst
zet en het hete vet zich in je mond spuit met de
beet van het knapperige velletje en de zoutige massa
van het varkensvlees. Culi-pornografie.

Kortom worst. Koude, droge of gebraden worst ...
Lekker!
h@wig
2012-10-19 22:30:25 UTC
Post by Hopperman
[...]
kippenworst
Leuk om zelf te maken. Dit recept is van Jeroen Meus, maar ik vul hem
met in het midden een gedroogde pruim waaromheen slierten gegrilde
rode paprika en lente uitjes en ik gaar het worstje in de magnetron.
Voor het bakken wikkel ik er een lange reep spek omheen. Heeft een
prachtig effekt als je hem in schijven snijdt en iedereen vindt hem
lekker.
http://www.bbc.co.uk/programmes/p00zzrvz

hansworst
Hopperman
2012-10-19 22:49:50 UTC
Post by ***@wig
Post by Hopperman
[...]
Hoor ik nu voor het eerst.
Post by ***@wig
[...]
Die link kan ik niet thuisbrengen en in Nederland
kun je bbcgemist dacht ik toch niet bekijken.
Maar gegoogeld op Jeroen Meus en kippenworst.
Het schurkt een beetje tegen de rollade aan.

Hier een bruikbare url met een 24-punten-plan.

http://www.jeroenmeusdagelijksekost.com/2011/11/kippenworst.html

De kip wordt gepureerd, eitje erbij voor
de samenhang. Wikkelen in folie in plaats
van in een darm. Het idee is me duidelijk.
En daar kun je dan natuurlijk van alles
extra instoppen.

Aardig gevonden ...
h@wig
2012-10-19 22:53:20 UTC
Post by Hopperman
Post by ***@wig
http://www.bbc.co.uk/programmes/p00zzrvz
Die link kan ik niet thuisbrengen en in Nederland
kun je bbcgemist dacht ik toch niet bekijken.
Ja, sorry, ik stuurde een link van Gardeners World van de BBC van
vanavond die nog in de balk stond. Is inderdaad geblokkeerd.
h@wig
2012-10-19 22:47:33 UTC
Of je worst lust? Ik de meeste niet. The worst is bloedworst....getsie
Post by Hopperman
salamiworst (wat is salami?)
Salami is de benaming voor gekruide worst van Italiaanse oorsprong.
Het Italiaanse woord is de meervoudsvorm van salame, dat 'gezouten
vlees' betekent.
Hopperman
2012-10-19 23:00:35 UTC
Post by ***@wig
Of je worst lust? Ik de meeste niet. The worst is bloedworst....getsie
Ik vroeg me wel af of een worstlijstje misschien iets meer
voor mannen is. Ik kan 's avonds laat bij een potje bier
rustig een grote droge worst wegknagen. Een soort van
primitieve aandrang ...
Ok. Ik wilde vooralsnog niet googelen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Salami

Nooit zo precies geweten. En kennelijk
doorgaans met knoflook. Een heerlijke
combinatie ...
BartV
2012-10-19 23:31:27 UTC
Post by ***@wig
Post by Hopperman
[...]
Een van de lekkerste salamis die ik ken, is Hongaarse Herz salami.
Alleen is die tegenwoordig (lees: sinds Appie het in z'n assortiment
opgenomen heeft [gehad?]) gewoonlijk van vorige week, en dat is echt
veel te jong voor een aangename salami. Tegenwoordig heeft die de
substantie van vette Hema-worst. Je kunt 'm bij wijze van spreken met
twee vingers fijnknijpen, en je moet er eigenlijk met twee handen
nauwelijks een deukje in kunnen maken.
--
Bart

Consensus wordt overgewaardeerd.
Hopperman
2012-10-19 23:55:15 UTC
On 20-10-2012 1:31, BartV wrote:

[...]
Post by BartV
[...]
Heb je het nu over een droge, harde worst?
Zachte worst eet ik op brood en droge worst los.
En van mij mag/moet een droge worst heel hard
zijn, en bij voorkeur dun. Dan is het ook
makkelijker dat het vocht is verdampt.
En dan heb je nog het vel van bepaalde
droge worsten. Meestal haal ik ze er van tevoren
vanaf, tenzij ik zeker weet dat het vel een
natuurdarm is. Dan juist extra lekker.
Cecile
2012-10-20 07:02:38 UTC
Post by BartV
[...]
De Hongaarse salami die ik hier bij AH haal is droog en hard. Het is niet
goedkoop (iets van 3 euro per ons geloof ik) maar ik laat het héél dun
snijden, en een half onsje lijkt weinig maar het is een hele berg, daar kan
ik een heleboel boterhammen mee beleggen. Mjamm mjamm.
Aan-het-stuk zó uit het vuistje eten is natuurlijk ook niet te versmaden...
Cecile
BartV
2012-10-19 23:25:22 UTC
Ik mis Weißwurst in je lijstje.
Heb ik ooit (pakweg 35 jaar geleden) am Bodensee van de BBQ gegeten, en
heeft een onuitwisbare indruk achtergelaten.
Ik kom te weinig in D en D-talige landen om te weten of en waar verder
nog lekkere te krijgen is. De rommel die ik hier in NL wel eens onder
die naam voorbij heb zien komen, was geen succes... :-(

Hopperman
2012-10-19 23:50:37 UTC
Post by BartV
[...]
Het is een persoonlijk lijstje en ik ken
geen Weißwurst. Neemt ook niet weg dat ik
meer worst in het buitenland heb gegeten,
maar die ik geen naam kan geven.

Maar wat voor worst was het? En wat maakte
die indruk onuitwisbaar? Ik moet nu denken
aan de geur bij barbecues van verbrand
houtskool en varkensvet van braadworsten
dat op het vuur sijpelde. Op een zomeravond.
Die combinatie van geuren wekten bij mij de
eetlust op. Primitief.

En voor mij zit in worst varkensvlees en
geen rundvlees.
Sjeef
2012-10-20 08:56:32 UTC
Post by Hopperman
[...]
Op dit moment heb ik nog geen aanvulling voor je Worstenlijstje, beste
Hopperman.
Maar ik heb wel een vraag.
Kun je er mee instemmen dat ik dit lijstje (en eventuele aanvullingen)
opneem in de receptenlijsten van mijn website.
Ik zou dat willen doen in de rubriek INFO OVERZICHT.
Uiteraard zal ik dat doen met bronvermelding bijv. "Hopperman in
nl.culinair"
--
Met vriendelijke groeten,

Gerard Schaefers

www.sjeef.nl
h@wig
2012-10-20 09:37:47 UTC
On 20 okt, 10:57, "Sjeef" wrote:
[..]
Het zijn toch geen recepten?
Sjeef
2012-10-20 10:32:01 UTC
Post by ***@wig
[..]
Post by Sjeef
Kun je er mee instemmen dat ik dit lijstje (en eventuele
aanvullingen) opneem in de receptenlijsten van mijn website.
Het zijn toch geen recepten?
Nee het zijn geen recepten.
Daarom heb ik ook aangegeven om het op te nemen in INFO OVERZICHT..
Daar staan allerlei zaken die te maken hebben met recepten, zioals
ingredienten etc.
--
Met vriendelijke groeten,

Gerard Schaefers

www.sjeef.eu
Hopperman
2012-10-20 11:38:25 UTC
Post by Sjeef
[...]
Het is gewoon een lijstje waar je mee mag doen
wat je wilt. Je kan het zo ook zonder bronvermelding
overnemen. Ik kwam nog wel op een worst, hoewel het
meer een variëteit is van de salami.

pepersalami (met een korstje van peperkorrels)
Sjeef
2012-10-20 13:58:24 UTC
Post by Hopperman
[...]
Het lijstje is gepublicieerd:
http://www.sjeef.nl/Recepten/Info/worstlijstje.html

Uiteraard houd ik mij aanbevolen voor aanvullingen, correcties e.d.
--
Met vriendelijke groeten,

Gerard Schaefers

www.sjeef.nl
Hopperman
2012-10-20 14:25:08 UTC
Post by Sjeef
Post by Hopperman
[...]
Dat ziet er prima uit! Ik zie net dat je al weer
hebt toegevoegd. Wellicht moet je zelf een grens
trekken bij wat nog een bekende worst is. Hedwig
heeft er ook al twee gepost en net het cocktailworstje.

Ik zou bij salami weghalen (wat is salami?)

En hotdogs schrijf je toch als een woord.

Bij de rookworsten kun je nog toevoegen:

magere rookworst
boerenrookworst
runderrookworst
Hopperman
2012-10-20 21:06:22 UTC
Post by Sjeef
Post by Hopperman
[...]
Er staan er nog drie open van Hedwig:

kippenworst
Wienerwurst
saussicon-sec (Frankrijk, knoflook, peper)

Er zijn weer een aantal aanvullingen gekomen.

paardenworst (gekookt)
Birgitta (droge salami, receptuur Piemonte)
dreuge wos (Twente)
zwoerdworst (rookworst)
salzis (Zwitserland, vierkant, droog salamitype)
Appenzeller groene worst (groen door veel kruiden, licht gerookt)
droge geitenworst
kielbasa (Poolse worst in verschillende samenstellingen)
Hessische Leberwurst (licht gerookte leverworst)
Zwiebelwurst (gekookt of rauw, ossenworstachtig)
Pfälzer Leberwurst (smeerworst met majoraan)
Calabrese (Italië, zeer pittige salami)
Pain d'Ardennes (cervelaat)
rendierworstjes (Zweden)
boterhamworst in blik

Ik zou ook apart onder de k knoflookworst opnemen.

Bij de Engelse ontbijtworstjes is het Engels
verkeerd gespeld, moet natuurlijk sausages zijn.

sucuc staat alfabetisch niet op de goede plaats.
cevapcici hoort bij de braadworsten.

Onder Diverse worsten kun je nog toevoegen:

tapas-worst

Lyonese worst en palingworst staan niet op een
aparte regel.

Tot zover.
Izak van Langevelde
2012-10-20 21:10:36 UTC
http://worstlog.com : kentuudat?
Grinnikend door het leven...
Hopperman
2012-10-20 21:29:47 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by Hopperman
Er zijn weer een aantal aanvullingen gekomen.
http://worstlog.com : kentuudat?
Sinds een paar uur. ;-)

Aardige blog over worst en dan wel met de bedoeling
om droge worst of verse worst te maken. Worst als
broodbeleg doet niet echt mee op het oog. Maar ik
zal nog door het archief bladeren. Ik blijf ze
voorlopig even volgen.

En ja, hoe definieer je worst? Ik begin er wel meer
zicht op te krijgen. Mijn eerste twee criteria zijn,
gemalen worst met een natuurlijke of kunststoffen vel.

Verder kun je koude en warme worst onderscheiden,
zacht en harde, droge worst. Je hebt warme worst
om te koken en te braden. Koude worst kun je rauw
eten, koken, roken of drogen. En dan zijn er
allerlei twijfelworsten.

Evenwel is er op Google geen lang worstlijstje te
vinden. Ik denk dat dat komt door de grote hoeveelheid
aan variëteiten. Er is ergens geen beginnen aan. Maar
nu wel ...
Izak van Langevelde
2012-10-20 21:39:39 UTC
Post by Hopperman
Evenwel is er op Google geen lang worstlijstje te
vinden. Ik denk dat dat komt door de grote hoeveelheid
aan variëteiten. Er is ergens geen beginnen aan. Maar
nu wel ...
Prepare for the worst!
Grinnikend door het leven...
Bart Dinnissen
2012-10-21 00:09:55 UTC
On Sat, 20 Oct 2012 17:39:39 -0400, in nl.culinair Izak van Langevelde
Post by Izak van Langevelde
Post by Hopperman
[...]
Er is een langspeelplaat getiteld The Worst Of Jefferson Airplane.

Ik dacht, ik meld het maar even.
--
Bart Dinnissen

It's amazing that the amount of news that happens in the world
every day always just exactly fits the newspaper.
- Jerry Seinfeld
richard lucassen
2012-10-22 07:40:47 UTC
On Sun, 21 Oct 2012 02:09:55 +0200
Post by Bart Dinnissen
Post by Izak van Langevelde
Prepare for the worst!
Er is een langspeelplaat getiteld The Worst Of Jefferson Airplane.
Ik dacht, ik meld het maar even.
"Unox, the worst operating system" :)
richard lucassen <***@lucassen.org>
BartV
2012-10-20 21:11:20 UTC
Post by ***@wig
Post by Sjeef
Post by Hopperman
[...]
En de verschrikkelijke theeworst.

Hopperman
2012-10-20 21:35:11 UTC
[...]
Post by BartV
Post by Hopperman
Tot zover.
En de verschrikkelijke theeworst.
Die was al opgenomen.

http://www.sjeef.nl/Recepten/Info/worstlijstje.html

En nog een correctie voor Sjeef:

welsh glamorgan sausages

Welsh Glamorgan met twee hoofdletters.
Henk van de Weerdt
2012-10-21 13:29:00 UTC
Hallo Sjeef,
Post by Sjeef
Uiteraard houd ik mij aanbevolen voor aanvullingen, correcties e.d.
Net nog op een broodje gedaan
Vockingworst

En in duitsland mag ik graag Rohesser worstjes eten of Braunschweiger worst.

En voor op brood gerookte kalfsleverworst in darm.
--
Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
Skype: hvandeweerdt
Hopperman
2012-10-21 13:56:51 UTC
Post by Henk van de Weerdt
Hallo Sjeef,
Post by Sjeef
Uiteraard houd ik mij aanbevolen voor aanvullingen, correcties e.d.
Net nog op een broodje gedaan
Vockingworst
Gegoogeld en Vocking is een slagerij in Utrecht.

Vockingworst (Utrecht, (bak)leverworst)
Hopperman
2012-10-21 13:43:54 UTC
Post by Sjeef
Post by Hopperman
[...]
Ik zie dat je weer hebt bijgewerkt en ook de correcties
hebt doorgevoerd. Dan resteert er nog een lijstje met
worstsoorten van de site Mijnslager. Ze rekenen gehaktbrood
ook tot de worst, maar je moet zelf maar beslissen welke
je wel of niet wilt opnemen. Dan waren er suggesties voor
een andere indeling. Dat snap ik wel, maar ik vind de
opzet die er nu is voldoende. Van veel worsten ken ik
alleen de naam en zou ik niet weten in welke subcategorie
ze vallen. Het blijft maar een aardigheidje.

turfgestookte droge worst (Friesland en Groningen)

gekookte worst
Gelderse ring
kalfsworst
kerstkookworst (voor in kerstpakketten)
runderhamworst (standaard=worstkruiden: witte peper, foelie, kardemom,
gember, zout)
pepperini (verse worst met pepertjes, niet gebakken, verwarmd in water)
grillworstjes met paddenstoelen
kalfsterrine
grillstengels (lange repen gesneden grillworst)
saté-grillworst (repen grillworst met satésaus en geroosterde uitjes)
herfstgehakt (met zuurkool, rookworst en rookspek)
grillworstletter (opgespoten worst in de vorm van iedere letter)
gebraden gehakt
barbecueworst (varkensvlees, kinnenbakspek, kruiden en peterselie)
leverworst in het zuur
Terschellinger leverkaas (met gekonfijte Terschellinger cranberry's)
roomleverworst
Twentse bakleverworst
Hollandse salami
Voorizo (Gelderse chorizoworst)
boerencervelaatworst
fijnkost (koud gerookte, fijne cervelaatworst)
tongkaas (met varkenstong)
nierbrood (met varkensniertjes, nierkaas)
boerenbloedworst
bloedbalkenbrij (met rommelkruiden en boekweitmeel)
bloedworst met rozijnen

bangers (Engeland, gefrituurde worstjes)
andouille (Frankrijk)

Tot zover en hieronder nog een paar correcties
op de bestaande lijst:

boterhamworst in blik = blikboterhamworst
saussicon-sec, te veel spaties voor het haakje en ook na de komma
Mickey-Mouseworst, toch maar met twee hoofdletters
plokworst niet op een aparte regel
paardenworst niet op een aparte regel
cevapcici (soort kebabworstje, Balkan)
Hopperman
2012-10-21 21:03:00 UTC
Post by Hopperman
Post by Sjeef
Post by Hopperman
[...]
Ook nu zijn de laatste aanvullingen bijgewerkt. Ik
heb globaal gekeken. Wellicht druppelt er nog een
inzending binnen, maar de omvang staat nu wel min
of meer vast. Het lijstje is verre van compleet,
maar het geeft toch wel enig overzicht voor Nederland.
En er staat ergens geen context bij, dus is het meer
een lijstje om het lijstje. Over een tijdje kijk ik
nog eens op de lijst en als ik nog wat zie, dan
zal ik Sjeef erover mailen. Leuk gedaan in ieder
geval en aardige reacties.

Tot slot.

Nu zijn worsten meer zelfstandige producten en ik
denk niet dat er heel veel recepten zijn waarin
worst wordt verwerkt. Als eerste denk ik dan aan de
pizza. Maar ik heb wellicht nog wel een tip voor
verse, gebraden worst of braadworst. In een
Bolognese-saus gaat meestal gebraden gehakt. Maar je
kan het gehakt ook vervangen door stukjes braadworst.
De braadworst apart bruin aanbraden in wat olie. Dan
met een vork de worsten doorprikken zodat het sap in
de pan loopt. Dan de worst in niet te dunne, maar ook
niet te dikke plakjes snijden en bij de tomatensaus
en soffritto doen. En niet vergeten het braadvet
uit de pan aan de saus toe te voegen! Heel lekker
voor de afwisseling. Geen eigen vinding, maar een tip
uit Italië.
Machiavelli
2012-10-22 11:32:34 UTC
Post by Hopperman
[...]
Tip uit (zuinig) Nederland :
Heb je een keer wat (ongebakken) braadworst over na een BBQ ofzo, geen nood,
braadworst overlangs opensnijden, velletje wegmikken en
de vulling gebruiken als basisgehakt voor je pastasaus oid zoals je gewoon
bent
of mixen met gewoon gehakt tot extra lekkere hamburgers, soepballetjes etc.
M.
Henk van de Weerdt
2012-10-22 04:39:27 UTC
Hallo Sjeef,
Post by Sjeef
Uiteraard houd ik mij aanbevolen voor aanvullingen, correcties e.d.
De Braunschweiger wordt komt uit Braunschweig (Duitsland) en niet uit
Brunswijk voor zover ik weet.
Skype: hvandeweerdt
Sjeef
2012-10-22 07:21:56 UTC
Post by Henk van de Weerdt
Hallo Sjeef,
Post by Sjeef
Uiteraard houd ik mij aanbevolen voor aanvullingen, correcties e.d.
De Braunschweiger wordt komt uit Braunschweig (Duitsland) en niet uit
Brunswijk voor zover ik weet.
Brunswijk komt hier vandaan:
http://mijnslager.info/vleeswarenenworst/vlw_worstsoorten/vlw_rauwworst_ww.html

En dat hen ik nog even tegen het licht gehouden met:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hertogdom_Brunswijk

Daarbij heb ik aangenomen dat de informatie goed is.

Komt dat dijvoorbeeld niet overeen zoals met Coevorden en Vancouver?
--
Met vriendelijke groeten,

Gerard Schaefers

www.sjeef.nl
pleerol
2012-10-20 21:29:48 UTC
Post by Sjeef
Post by Hopperman
[...]
Ik mis de gebraden gehakt.
Die had je vroeger met champignons of uien.
Of met allerlei dingen, zoals paprika, etc. en dat heette
toen "Pain de Provence". Dit bestaat trouwens nog.
--
groeten, pleerol (pleelol, in het Chinees) :-)
Iedereen heeft gelijk, want niet iedereen IS gelijk.
Meer spreuken: http://members.home.nl/pleerol
Peter
2012-10-20 08:57:22 UTC
"Hopperman" schreef in bericht news:k5sjcu$44r$***@nl-news.euro.net...

[...]

Ik kan niet aanvullen wat jij gegeten hebt....
Kennelijk heb je niet of weinig gegeten de worsten van de "worstenlanden"
zoals Italië, Hongarije, Tsjechië, Slowakije, want behalve Salami zie ik
geen belangrijke worsten uit die landen.

Culi-groet,

Peter
h@wig
2012-10-20 09:54:08 UTC
Post by Peter
[...]
Ik was pas in Bratislava en zag in kraampjes op straat de meest
ondefinieerbare worsten. Er werd met graagte in gehapt. Vettig zo te
zien, dus me niet aan gewaagd. Op het vliegveld van Wenen werden ook
veel worstjes gegeten. Wiener Wurst uiteraard ook. Ik proefde een
klein stukje spierwitte (Weiss-)worst met een piccallilie-achtige
saus, maar daar werd ik niet blij van. Te zuur allebei.
Mijn beste worst-herinnering gaat terug naar een lift-vakantie waar ik
de saussicon-sec ontdekte.
http://www.frankrijkoptafel.nl/nieuwewinkel/index.php?item=saucisson-sec&action=page&group_id=24&lang=NL
Ik vraag me af of de receptuur typisch Frans is (knoflook en zwarte
peper) veel verschilt met andere droge worsten zoals Salami uit
Italie bv.
Hopperman
2012-10-20 11:55:27 UTC
Post by ***@wig
Post by Peter
[...]
Ik realiseer me pas nu dat Weisswrst dus de worst is
met een spierwit vel. Ik kan ze wel voor de geest halen,
maar in mijn herinnering nooit gegeten.
Hopperman
2012-10-20 11:52:48 UTC
Post by Hopperman
[...]
Dat klopt wel ongeveer, maar van al die worsten
uit die landen ken ik ook niet de naam. Ik zal er
best wel eens wat van gegeten hebben ...
Hopperman
2012-10-20 12:19:33 UTC
Post by Hopperman
[...]

Ik heb voor het lijstje een paar dagen nagedacht.
Af en toe schoot me weer iets te binnen. En ik wilde
niet googelen. Dat heb ik nu wel gedaan. Er is een
lemma over worst op Wikipedia. De meest genoemde
soorten had ik al. Toch nog een paar aanvullingen.

wijncervelaatworst
sucuc (Turks braadworstje)
Lyonese worst (droge worst met pistachenoten)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Worst
Hopperman
2012-10-20 12:22:40 UTC
Post by Hopperman
[...]
Post by Hopperman
eiworst
Dat is natuurlijk geen vleesworst, maar ik vind dat
hij niet mag ontbreken. Worst is worst. En ik meen
me te herinneren dat de eiworst ergens eind jaren
zeventig is uitgevonden. Ik vond het toen een
geniaal idee. Niet veel later zag ik die eiworsten
in de horeca. Ik weet niet of ze nu nog populair
zijn. Ik zie ze in ieder geval nooit ergens in
de schappen liggen. Hier een afbeelding:

http://www.grotescheur.nl/wp6/2011/05/eiworst/
Cecile
2012-10-20 12:42:19 UTC
Post by Hopperman
Post by Hopperman
[...]
Dat is natuurlijk omdat de een of andere onbenul het ei*worst* heeft genoemd
omdat het eruitziet als een worst, maar daarom *is* het dat nog niet. Dan
kun je net zo goed die worstvormige dingen van rookkaas ook *rookkaasworst*
noemen, maar niemand haalt het in zijn hoofd om dat te doen.
Worst moet voor mij altijd iets van een vleesproduct bevatten, bij
vegetarische producten twijfel ik of dat ook worst zou moeten heten. Immers
vegatarische vleesvervangers noem je ook geen *vlees*.
Overigens, geef mij maar een vers gekookt ei.....
Cecile
Hopperman
2012-10-20 14:02:13 UTC
Post by Cecile
Post by Hopperman
Post by Hopperman
[...]
Op zich heb je natuurlijk gelijk, maar ik vind het wel een
aardig extraatje. En het wordt overal eiworst genoemd, terwijl
rookkaasworst geen enkele maal googelt. Ik kwam in deze
categorie ook chocoladeworst tegen. Dan vond ik nog een paar
worstsoorten en ik heb in de digitale Van Dale gekeken. Dat
zijn dan meer varianten, maar de snijworst lijkt me wel
algemeen bekend en had ik niet eerder bedacht. Ik denk ook
dat het allemaal wat oude, verdwenen aanduidingen zijn.

rookvleesworst
paardensalami (Boulogne-worst)

Uit de VD14

curryworst
erwtenworst
ganzenleverworst
gortworst
jachtworst
pekelworst
runderworst
snijworst
truffelworst
zultworst
lookworst (Vlaams voor knoflookworst)

extra

chocoladeworst
kaasworst (Spanje)

(ik maak zelf ook een weblijstje, maar
niet alfabetisch.)
Cecile
2012-10-20 14:11:04 UTC
Post by Hopperman
Ik denk ook
dat het allemaal wat oude, verdwenen aanduidingen zijn.
Over (bijna) verdwenen aanduidingen gesproken: sterf-op-straat-worst....
Als kind dacht ik dat dat de echte naam was :-)
Cecile
Hopperman
2012-10-20 14:46:40 UTC
Post by Cecile
Post by Hopperman
Ik denk ook
dat het allemaal wat oude, verdwenen aanduidingen zijn.
Over (bijna) verdwenen aanduidingen gesproken: sterf-op-straat-worst....
Als kind dacht ik dat dat de echte naam was :-)
Ik had de benaming er al tussen haakjes tussen gezet.
Mooie uitdrukking. Moet ik nu denken aan de oude
tv-serie Peyton Place met dokter Rossie. Dan zei
iedereen, Heb je nog gekeken naar Pekelvlees met
dokter Rosbief?
pleerol
2012-10-20 21:23:27 UTC
Post by Cecile
Post by Hopperman
Ik denk ook
dat het allemaal wat oude, verdwenen aanduidingen zijn.
Over (bijna) verdwenen aanduidingen gesproken: sterf-op-straat-worst....
Als kind dacht ik dat dat de echte naam was :-)
Vroeger hadden wij een soort van plakjes zure zult.
Onze dochter noemde dat "papiertjesworst".

Hier in Brabant noemen ze snijworst "Sisi".
Misschien omdat cervelaat te moeilijk was....
Izak van Langevelde
2012-10-20 21:43:20 UTC
Post by pleerol
Post by Cecile
Post by Hopperman
[...]
Onze slager legde vroeger papiertjes tussen de plakjes worst, en mijn
vader heeft dat 'ns in een verstrooide bui met de vleeswaren op brood
gelegd, en in stukjes gesneden. Pas bij het opeten ontdekte hij het...
Post by pleerol
Hier in Brabant noemen ze snijworst "Sisi".
Misschien omdat cervelaat te moeilijk was....
Met échte stukjes keizerin!
Grinnikend door het leven...
h@wig
2012-10-20 13:45:40 UTC
Post by Hopperman
eiworst
Dat is natuurlijk geen vleesworst, maar ik vind dat
hij niet mag ontbreken. Worst is worst.
Dan telt een worst op pootjes ook mee. En een frikandel ook.
Voor mij is een worst een mengsel van gekruid vlees waarmee een echte
of een plastic darm gevuld wordt. Vandaar dat die kippenworst van mij
(nee, geen kippenBorst) imo toch eerder onder de worst valt dan onder
de rollade. De etymologie van 'worst' is vaag. De meesten houden het
op 'gedraaid'.
En je hebt gelijk. Worst is echt een mannending:)
Alhoewel: een cocktailworstje misschien?
Post by Hopperman
[...]
Wow! Uit wat voor een kip komt die:) Ik heb me ook vaak afgevraagd
hoe streepjes in de tube tandpasta komen. Het zal wel een zelfde
procede zijn.

Als aanvulling: black pudding. Zo heet de Engelse bloedworst en dat
bestel je als puddingliefhebber/bloedworsthater maar één keer. In
Frankrijk heet het boudin, dat verklaart tevens de etymologische
verwantschap van pudding en Engelse bloedworst. Ook in Nederland kende
men zwarte podding want van oorsprong was een poddingh ‘in een zak
gekookte zoute of zoete spijs met meel, zuivel enz.’ en "om een
Poddingh te koken ... bindt het dan in een schoone doeck [1668; WNT],
‘diezelfde spijs in een vorm gekookt of gebakken’ in om een Poddingh
te backen ... [1668; WNT], ‘worst, beuling’ in een swarte Podding of
Bloed-beuling [1684; WNT]; nnl."
Hopperman
2012-10-20 14:39:51 UTC
Post by ***@wig
Post by Hopperman
[...]
Worst is natuurlijk gemaakt van vlees, maar voor
een lijstje mag er best een buitencategorie zijn.
Je kan het in ieder geval allemaal eten. En
een frikandel? Ik twijfel, ergens is het inderdaad
ook wel een worst, gefrituurd gehakt. Waarom niet?

Cocktailworstje is een goeie. Ook nu in de
VD14 gekeken bij worstjes. Daar staat hij bij
en met als synoniem borrelworstje. Ook nog
het voor mij onbekende:

kolbaszworstje (hard Hongaars worstje)
Post by ***@wig
Post by Hopperman
[...]
Ik heb er toen al eens over nagedacht en zeker weet ik het
niet. Maar je kan het gescheiden eigeel eerst apart laten
garen tot een compacte rol en dan daarna het eiwit er omheen
laten stollen.
Post by ***@wig
[...]
De Van Dale maakt nog een onderscheid tussen
bloedworst en bakbloedworst. Aan bakbloedworst
is extra roggemeel toegevoegd.
Tonny
2012-10-20 15:32:46 UTC
Post by Hopperman
Post by ***@wig
Post by ***@wig
[...]
Ma'ahani, Libanese worstjes
Landjäger
Bündner worst
cevapcici
welsh glamorgan sausages
saucisses de pommes de terre
Groet,
Tonny.
Hopperman
2012-10-20 16:48:10 UTC
On 20-10-2012 17:32, Tonny wrote:

[...]
Post by Tonny
Ma'ahani, Libanese worstjes
Landjäger
Bündner worst
cevapcici
welsh glamorgan sausages
saucisses de pommes de terre
Ik ken geen van alle, maar het zullen min of
meer bekende worstsoorten zijn. Ik kan me er
wel een en ander bij voorstellen. Ik heb alleen
gegoogeld op cevapcici. En dat zijn gebraden gehaktworstjes
van de Balkan, omschreven als een soort kebabworstjes.
En is een kebabworstje ook geen worst? Je kan inderdaad
stellen dat er een velletje omheen moet zitten.
Een schemergebied voor de bak- en braadworsten.
Richard
2012-10-21 10:55:44 UTC
Post by Tonny
Post by Hopperman
Post by ***@wig
Post by ***@wig
[...]
Ik wil weer terug naar het aloude onderscheid:
worst <-> beuling
salcichon<->butifarro
saucisson<->boudin enz.
Ik mis de Britse bangers nog (die barsten op de plaat) en de Franse
andouille (ook als scheldwoord bruikbaar). De worst hoeft niet in een
velletje van darm, kunstdarm of platic maar kan ook in het omentum
maius verpakt: crépinettes.
Richard
Machiavelli
2012-10-20 18:06:06 UTC
Post by Hopperman
[...]
Mortadella met olijf ken ik niet, wel met pistache (als je die groene
dingetjes erin bedoelt)
Mortadella is meen ik beschermd conform de BOB / AOP / PDO ofwel beschermde
oorsprongsbenaming

Aan te bevelen is voorts :

Birgitta en Hanswors alsook div andere droge worstjes van Bert, onbetwist de
lekkerste
http://www.deschelfer.nl/Boer_en_Slager_De_Schelfer/Boer_en_slager_De_Schelfer.html
staat vaak in Park Frankendael, A'dam op de Pure Markt aldaar.

Paardenworst, type gekookte worst
Zwoerdworst (type rookworst, slager Lemmens, Beneden Leeuwen), zeer goed
Zwitserse salzis (vierkant, droog salamitype)
Appenzeller groene worst, groen door veel kruiden en licht gerookt,
bijzonder smakelijk.
Sucuk, Turkse knoflookworst, is er ook met scherpe pepers
droge geitenworst (Eureka, Woudenberg), heel af en toe beschikbaar
kielbasa (Poolse worst in verschillende samenstellingen)
Hessische Leberwurst, licht gerookte leverworst (pas op je vingers!)
Zwiebelwurst, gekookt en rauw, osseworstachtig
Pfälzer Leberwurst, type smeerworst met majoraan
Calabrese, zeer pittige Ital. salamisoort
Pain d'Ardennes, type cervelaat, best aardig

Hiernaast van IKEA de rendierworstjes ook wel eens gehad maar ik was er niet
kapot van, maar volledigheidshalve.

Zo zal er nog veel meer zijn, maar dit schiet me in de gauwigheid te binnen.
Machiavelli.
Hopperman
2012-10-20 20:40:10 UTC
[...]
Post by Machiavelli
Post by Hopperman
[...]
Ik ken het van vroeger van de slagerij, maar nu van de
AH. Die verkopen het met stukjes groene olijven. Op de Wiki staat
van de olijven, maar ook met andere toevoegingen zoals
pistachenootjes of piment. Mortadella van Bologna is beschermd.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mortadella
Post by Machiavelli
[...]
Hanswors kan ik daar niet vinden, ook niet via Google. Wel zie
ik op de site dreuge wos staan. Verschillende soorten uit Twente.
Van de Birgittaworst vraag ik me af of het een eigen, bedachte naam
is, of afkomstig uit de streek van de receptuur, Piemonte ...
Post by Machiavelli
Paardenworst, type gekookte worst
Ik had al paardensalami, is weer wat anders.
Post by Machiavelli
[...]
Die had ik al, ook gegeten.
Post by Machiavelli
[...]
Moet ik ook gegeten hebben. En ik herinner me ook
droge worstsoorten met andere noten dan pistache,
bijvoorbeeld met stukjes hazelnoot. Je kan er
natuurlijk alle kanten mee op.
Het wordt allemaal genoteerd. ;-)
Izak van Langevelde
2012-10-20 21:03:10 UTC
Turfgerookte worst
Runderworst

(of je worst lust!)
Grinnikend door het leven...
Hopperman
2012-10-20 21:18:16 UTC
Post by Izak van Langevelde
Turfgerookte worst
Google wijst uit dat het in Friesland en
Groningen wordt gemaakt.
Post by Izak van Langevelde
Runderworst
Die was al genoemd.
Izak van Langevelde
2012-10-20 21:44:46 UTC
Post by Hopperman
Post by Izak van Langevelde
Turfgerookte worst
Google wijst uit dat het in Friesland en
Groningen wordt gemaakt.
Post by Izak van Langevelde
Runderworst
Die was al genoemd.
Oeps. Ik had ossenworst in mijn hoofd, maar schreef runderworst.
Ook ossenworst was al bekend...

("Dokter, ik heb ossenworst imme hoofd")
Grinnikend door het leven...
h@wig
2012-10-20 21:46:01 UTC
On 20 okt, 23:44, Izak van Langevelde <***@xs4all.nl> wrote:
[..]
The worst scenario...
pleerol
2012-10-20 21:36:10 UTC
Post by Hopperman
[...]
Post by Machiavelli
Zo zal er nog veel meer zijn, maar dit schiet me in de gauwigheid te binnen.
Machiavelli.
Het wordt allemaal genoteerd. ;-)
Als je gaat Googlen, dan vind je als eerste deze:
<http://mijnslager.info/vleeswarenenworst/vlw_worstsoorten/vlw_worsten_intro%20.html>

Ik denk, dat je wel een boek kunt maken, genaamd "De Hopperman
worstsoorten gids"....
Hopperman
2012-10-20 21:48:11 UTC
[...]
Post by Hopperman
Het wordt allemaal genoteerd. ;-)
<http://mijnslager.info/vleeswarenenworst/vlw_worstsoorten/vlw_worsten_intro%20.html>

Had ik nog niet gezien. Een heel overzichtelijk
en gedetailleerd overzicht. Met korte heldere info.
Uitgebreid, maar mogelijk beperkt tot de worsten
die hier in Nederlandse slagers worden bereid.

Het wordt even doorzetten, maar al die soorten mogen
in het lijstje niet ontbreken. Ik kijk of ik er zo
nog aan begin, of anders morgen.

En op deze pagina wordt gehaktbrood ook tot de
worstsoorten gerekend. Mm.
Izak van Langevelde
2012-10-20 22:37:58 UTC
Post by pleerol
[...]
Post by Hopperman
[...]
Het wachten is op de eerste worstbommel!
Grinnikend door het leven...
Hopperman
2012-10-20 22:56:50 UTC
On 21-10-2012 0:37, Izak van Langevelde wrote:

[...]
Post by Izak van Langevelde
Het wachten is op de eerste worstbommel!
Die is er al: de worst-case-scenario.

En dit lijstje is pas krap 24 uur onderweg.
Machiavelli
2012-10-21 09:05:45 UTC
"Hopperman" <***@invalid.nl> schreef in bericht news:k5v27c$267e$***@nl-news.euro.net...

[--x--]
Post by Hopperman
Post by Machiavelli
[...]
Brigittaworst is genoemd naar een dochter, heb ik begrepen.

Hanswors had ik fout, moet hanz-wos (zo staat ie ook op de site) zijn; is
een kleinschalige specialiteit, ooit onstaan uit een goed geslaagd geintje
Beide op bestelling of mee laten nemen naar 1 van de markten (zoals ik doe).
M.
Ghost
2012-10-20 20:00:37 UTC
Post by Hopperman
[...]
Boterhaw worst zar vroeger vaak in een blik, daarom werd het bij ons wel
'busworst' genoemd.
Dikke plakken werden gebakken i.p.v. vlees (goedkoop).
In blokjes gesneden al of niet gebakken (met of zonder ui) gemengd door
macaroni, andijviestamp, spinaziestamp, .....
Ghost
Peter
2012-10-20 20:11:40 UTC
"Ghost" schreef in bericht news:1a4$508302ea$5ed0a98a$***@cache1.tilbu1.nb.home.nl...

Dikke plakken werden gebakken i.p.v. vlees (goedkoop).

Worst, daar zit van alles in, worst!
Hopperman
2012-10-20 20:47:58 UTC
[...]
Post by Ghost
Post by Hopperman
[...]
Ik ken het niet, maar het bestaat nog steeds.

En het zit in een cilinderblik. Wanneer verkoop je dat?
Het voordeel lijkt me de houdbaarheid, bijvoorbeeld voor
op een reis. Maar ik zie ook dat de AH boterhamworst
uit blik, gesneden en verpakt verkoopt. Misschien de
smaak, de prijs?

En dan denk ik gelijk aan blikjes Spam en Smac, maar
ook hier geen vel maar metaal om het vlees. Het is me
ook niet geheel duidelijk of het gemalen vlees is of
bestaat uit stukken ham. Ik heb er geen jeugdsentiment
over.
h@wig
2012-10-20 21:25:05 UTC
Post by Hopperman
[...]
Het zal mij worst wezen, maar als blikjes er ook onder vallen denk ik
aan cornedbeef.
Kor-net bief.
Hopperman
2012-10-20 21:58:53 UTC
Post by ***@wig
Post by Hopperman
[...]
Daar dacht ik ook aan, maar ik vind het geen worst.
Het is gebraden gehakt in blik. Maar de site van Mijnslager
rekent gebraden gehakt tot de worst. En zelf vind ik
kebabworstjes zonder vel toch ook weer worst. Laten we
het ruim zien. ;-)

En nog over de boterhamworst in blik, dat is een
ander procedé dan bijvoorbeeld Smac. Van de site
van Mijnslager:

blikboterhamworst

"Van het rundvlees en water wordt eerst een farce gecutterd waarna het
fijngemalen kinnebakspek en het varkensvlees worden toegevoegd. Als
kruiding worden witte peper, foelie, kardemom, gember en zout gebruikt.
Het deeg wordt heel fijn gecutterd en daarna in een blik gestopt. Het
blik wordt dichtgefelst en vervolgens gesteriliseerd. Door de vergaande
verhitting en het afvullen in een blik heeft de boterhamworst een
duidelijk andere smaak dan de normale boterhamworst in een darm."
h@wig
2012-10-20 22:43:03 UTC
Post by Hopperman
Post by ***@wig
Post by Hopperman
[...]
Ik zie het ruim, maar cornedbeef is geen gebraden gehakt maar gepekeld
en daarna gekookt rundvlees.http://nl.wikipedia.org/wiki/Cornedbeef
Mij is ooit wijsgemaakt dat de naam kwam van het hoekige blikje. Niet
dus.
Hopperman
2012-10-20 23:05:29 UTC
Post by ***@wig
Post by Hopperman
Post by ***@wig
Post by Hopperman
[...]
Ok, wist ik niet. En het pekelen van vlees is natuurlijk
een oud conserveringsmiddel. Maar wordt de cornedbeef ook
gekookt in het blik? Dat vind ik niet terug. Maar goed,
gebraden gehakt is ook toegelaten tot de categorie
twijfelworst, dus waarom niet de cornedbeef.

Sjeef heeft nog wel wat te doen morgen na de
Mijnslager-update.
pleerol
2012-10-20 23:34:05 UTC
Post by Hopperman
Post by ***@wig
Post by Hopperman
Post by ***@wig
Post by Hopperman
[...]
Alles wat in blik zit, wordt met blik en al verhit. Gesteriliseerd
als het ware.
Vandaar dat die blikken ook conservenblikken heten....
Hopperman
2012-10-20 23:58:18 UTC
On 21-10-2012 1:34, pleerol wrote:

[...]
Post by pleerol
Alles wat in blik zit, wordt met blik en al verhit. Gesteriliseerd
als het ware.
Vandaar dat die blikken ook conservenblikken heten....
Inderdaad, ik kwam er vanavond achter. Wel een eye-opener.

Maar volgens mij wordt niet alles wat in een conservenblik
zit gesteriliseerd.

Of wel?

Soep, haring in tomatensaus, bami, enzovoorts ...
Machiavelli
2012-10-21 09:12:07 UTC
Post by Hopperman
[...]
Post by pleerol
[...]
Wel eens van Surströmming gehoord....? ;-)))

Maar goed, dit ging over worst.
M.
Richard
2012-10-21 11:03:09 UTC
Post by Hopperman
[...]
Post by pleerol
[...]
Beperkt houdbaar in de ijskast: halfconserven.
Richard
Izak van Langevelde
2012-10-21 02:26:21 UTC
In article
Post by ***@wig
Post by Hopperman
Post by ***@wig
Post by Hopperman
[...]
Dat sprookje heb ik ooit de wereld in geholpen...

(ik smeek deemoedig giechelend om vergiffenis)
Grinnikend door het leven...
Hopperman
2012-10-20 21:53:48 UTC
On 20-10-2012 0:14, Hopperman wrote:

[...]
Post by Hopperman
palingworst
Ik heb dat vroeger wel geregeld als beleg gegeten.
Ik vond het lekker, vettig en naar paling smaken ...
Maar nu vroeg ik me vanavond af of er ook paling
inzit? Niet dus. De palingsmaak komt doordat het
gebruikte spek op dezelfde manier wordt gerookt
als paling. Mooi dat ik dat nu heb kunnen ophelderen.
gsuurs@home.nl
2012-10-20 23:24:20 UTC
Krakovska sucha (beroemde worst uit Krakau Polen
Doktorskaya Nu Rusland toen Sovjet Unie Geproduceerd onder de Sovjets om
iedereen gezond te houden nagemaakt van Lyonese worst. Nog altijd populair
en verkrijgbaar (ook in NL).
Post by Hopperman
[...]
pleerol
2012-10-20 23:36:40 UTC
Post by ***@home.nl
[...]
Post by Hopperman
[...]
Post by Hopperman
[...]
Aha, alweer een worstkenner, die lid wil worden van de HWF (Hopperman
Worst Federatie).
Hopperman
2012-10-21 00:17:30 UTC
Post by pleerol
Aha, alweer een worstkenner, die lid wil worden van de HWF (Hopperman
Worst Federatie).
http://www.worstgenootschap.nl.ae/

Ook ik kan er niet lid van worden, maar het is voorheen
het HEMA-worstgeno(o)tschap. Ik weet dat er op nl.culinair
verschillend over wordt gedacht, maar ik vind het een topworst.
En tot mijn verrassing word ik in het eerste bericht nog in
het zonnetje gezet door het genootschap. Had ik niet eerder
gezien. Maar dit terzijde en om geheel andere redenen.
Niet vanwege dit worstlijstje ...

Enfin.

En ze hebben ook een aantal worst-preuvenementen gehouden.
Hieronder een juryverslag van de site van de Herensoos
uit Olst, Overijssel. Maart 2004.

-

Eerste indruk
Gelet wordt op hoe de worst eruitziet en of deze uitnodigt om te worden
gesoupeerd. Ook de kleur is bepalend voor de herkenbaarheid van de worst
als zijnde een fabrieksproduct of een ambachtelijke creatie.

Kleur
Gelet wordt op het timbre van de kleur en de aanwezigheid van
onduidelijke vlekken. Is er een fraaie schakering van kleuren of maakt
het geheel een rommelige indruk.

Rookpunten
Bij rookworsten is altijd een rookpunt aanwezig. Deze bevindt zich aan
de bolle ronding van de worst. Als de worst aan het touwtje hangt zit
het rookpunt aan de onderzijde. De aanwezigheid van een rookpunt duidt
op het feit dat de worst inderdaad een rookproces heeft ondergaan. Soms
worden essences (smaakstoffen) toegepast die een rooksmaak creëren. Het
mag duidelijk zijn, dat is géén echte rookworst.

Aroma
Het aroma van de worst wordt in koude toestand én na au-bain-marie
ge-inhaleerd.

Spattingscoëfficiënt
Dit betreft de kracht van het opspatten van de worstsappen wanneer de
worst wordt aangesneden. De hoogte van de sapspat wordt nauwkeurig gemeten.

Stevigheid
Hierbij wordt gelet op de diverse kenmerkingen van de vulling
(uiterlijke waarneming, veerkracht en verkauwbaarheid). Gekeken wordt of
de worst bij het aansnijden enige weerstand biedt.

Sap-percentage
Het betreft hier het percentage sappen ten opzichte van het vleesgehalte.

Smaak
Hierin onderscheidt de jury zich met de gestandaardiseerde uitdrukking
dat er over smaak niet valt te twisten. Het genootschap is van mening
dat daarover juist duidelijk getwist moet worden, desnoods te vuur en te
zwaard.

Oprispingstijd
Na hoeveel minuten komt de eerste oprisping en wordt hierbij de smaak
opnieuw beleefd? Ook hierbij worden zeer kritisch opgestelde
toetsingscriteria toegepast.

Huigvriendelijkheid van een oprisping
Hierbij wordt aandacht besteed aan de al of niet opgewekte maagzuren die
met de oprisping mee naar boven kunnen komen en die de huig zouden
kunnen irriteren.

Na het theoretische gedeelte begonnen alle aanwezige heren met de
preuverij van vijf worsten van verschillende makelaardij en prijs. De
smaakpapillen waren niet bij alle soosleden even goed ontwikkeld.
Slechts twee heren (de heren Samson en Van Breukelen) wisten alle
worsten goed te duiden. Zij werden door het Hemaworstgenootschap
onthaald op een diner in het Hemarestaurant.

Om alles eerlijk te laten verlopen bestond de jury uit twee leden van
het Hemaworstgenootschap. Met hun objectiviteit was de officiële uitslag
van de smaaktest als volgt:

1. Hemaworst (prijs: dagprijs) > 100 punten;
2. Keurslager Harmsen rookworst (prijs: fl 2,89) > 103 punten (afgerond
naar 99 punten!);
3. Plus rookworst, type Brabant (prijs: fl 0,45) > 90 punten;
4. Unox rookworst (prijs fl 2,19) > 89 punten;
5. Aldi Geldersche rookworst (prijs: fl 0,67) > 80 punten.

http://www.herensocieteit-olst.nl/index.php?page=worst-preuvenement
BartV
2012-10-23 16:26:03 UTC
Post by Hopperman
http://www.worstgenootschap.nl.ae/
Ook ik kan er niet lid van worden, maar het is voorheen
het HEMA-worstgeno(o)tschap. Ik weet dat er op nl.culinair
verschillend over wordt gedacht, maar ik vind het een topworst.
Dus hop, hop, hop naar de worst musical ever: HEMA de musical!

Hopperman
2012-10-25 15:45:08 UTC
Post by BartV
Post by Hopperman
[...]
Ik heb de recensie gelezen. Met zingende rookworsten en
tompoucen.

Vandaag werd bekend dat componist Joop Stokkermans is
overleden. Wat heeft hij met dit draadje te maken?
Heel kort.

David Spaans
2020-12-19 02:04:30 UTC
Hey mannen van het worstenleven.

Wat heb ik genoten van dit worstenlijstje. Nooit gedacht zo veel wijzer te worden om de vrijdag avond. ik voel mij een herboren man.
Mijn dank is groot!

Hopperman
2012-10-21 00:23:27 UTC
Post by ***@home.nl
[...]
Mooie inzending uit deze streken. Via Google zag ik een typefoutje.
Voor het worstlijstje:

Krakowska sucha (droge, Poolse worst uit Krakau)
doktorskaya (Russische gekookte worst gebaseerd op Lyonese worst)
Tonny
2012-10-21 09:46:02 UTC
Post by Hopperman
Post by ***@home.nl
[...]
Walcherse leverworst is dan wel leverworst maar neemt toch een aparte plaats
in omdat er uitlsuitend varkenslever, spek, peper en zout wordt gebruikt,
geen kruiden, geen meelsoort.
Groet,
Tonny.
Machiavelli
2012-10-21 10:44:27 UTC
"Hopperman" <***@invalid.nl> schreef in bericht news:k5sjcu$44r$***@nl-news.euro.net...

(even boven-quoten}

Misschien is het een ideetje om het assortiment a/d hand van dit Duitse
overzicht
http://daten.didaktikchemie.uni-bayreuth.de/wurst/11.htm
in grote lijnen in te delen als:

1- Brühwurst, uit meest niet verwarmde ingredienten, bijv rookworst,
mortadella, Weißwurst, knakworst enz

2- Kochwurst, uit reeds gekookte ingredienten, bijv.leverworst,
tongenworst.

3- Rohwurst, uit niet verhitte vleessoorten, conserveren dmv o.a. drogen
en/of (koud-)roken en/of fermentatie bijv. salamisoorten en cervelaat

Ik zou daar zelf nog aan toe willen voegen de
4- Verse worst, meest in darm met rauwe inhoud om te zelf bakken, alhoewel
die NA het grillen / bakken dan weer onder categorie 1- valt.

Er zullen veel mengvormen zijn,
zoek maar eens op "Bratwurst" en zo is er ook Poolse worst die eerst wordt
gekookt en dan pas te drogen wordt gehangen, als dan niet gerookt enz....
Post by Hopperman
[...]
Overigens is het boekje van Meneer Wateetons van worstlog een leuke aanrader
met veel tips en recepten.
Eet en worst smakelijk!
Machiavelli.