Zwarte stipjes op Chinese kool
Giovanni
2004-09-26 18:16:05 UTC
Het valt me al jaren lang op: de zwarte stipjes op het witte gedeelte
van de chinese kool.

Ik at die chinese kool bladeren altijd met een twijfelend gevoel
op....is dit wel gezond? Zijn dit sporen van gif of zo?

Nu snijden we deze zwarte stipjes/spikkels met een mes weg.

Wie kan ons vertellen wat dit toch is???
Marco Polo
2004-09-27 05:34:29 UTC
Post by Giovanni
[...]
Oei,

Ik denk dat jou geen lang leven meer beschoren is.
Eigenlijk zit het zo, dat Chinese kool zwart is van kleur.
Als er dus witte eilanden op de bladen zitten dan wil dat zeggen dat je daar
te doen hebt met schimmel.
Dus dat witte, en best ook de delen die lichtgroen zijn, niet opeten.

;-))))))
Neeltje
2004-09-27 08:02:46 UTC
Post by Giovanni
[...]
Is dat niet ingegroeide luis of zoiets?
Nel
Giovanni
2004-10-08 15:02:16 UTC
Post by Neeltje
Post by Giovanni
[...]
Grapjurken.................

Via Engelstalige sites ben ik erachter: Het is een teken dat er TEVEEL
bestrijdingsmiddelen zijn gebruikt bij de groei (Nitraten).
Die bestrijdingsmiddelen vormen deze zwarte stipjes.
Of die zwarte stippen zelf Nitraat is of een reactie van de plant op
het teveel aan bestrijdingsmiddelen was niet duidelijk.

Nitraat is niet goed voor je: Het vormt zich in je lichaam tot Nitriet
en blijft in je lichaam en kan gezondheidsklachten tot gevolg hebben.

Wegsnijden is in elk geval het beste.

Giovanni
Eelco de Lange
2004-10-08 18:09:21 UTC
Post by Giovanni
Via Engelstalige sites ben ik erachter: Het is een teken dat er TEVEEL
bestrijdingsmiddelen zijn gebruikt bij de groei (Nitraten).
Nitraat een bestrijdingsmiddel? Ik zou eerder zeggen een meststof?

Eelco
s***@gmail.com
2019-07-29 18:06:07 UTC
Onderzoek uit 2002 geeft aan dat het kan komen door een verhoogd kaligehalte. Dat kan komen door mestgebruik. Effect daarvan op de gezondheid wordt niet aangegeven alleen.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://edepot.wur.nl/301414&ved=2ahUKEwjgs6CizdrjAhUP2qQKHZ5UBw0QFjABegQIAhAB&usg=AOvVaw01zwnk_hmKpASBFemxyvaX&cshid=1564419671157