Tête de Veau een Limburgse Carnavalsspecialiteit....
KookJij
2024-01-24 16:28:05 UTC
Recept: T�te de Veau een Limburgse Carnavalsspecialiteit....

Ingredienten:

750 gram kalfspoulet + 900 gram kalfsgehakt
10 hardgekookte eieren
2 grote potten zoetzure augurken
2 grote uien in vieren gesneden
400 ml gezeefde tomaten
3 potjes liefst kleine champignons
1 tl kom?n
1 tl cayenne peper
1 tl paprikapoeder
2 blaadjes laurier
2 stukjes foelie
1 liter kippenbouillon
100 gram roomboter
110 gram bloem
100 ml madeira
1 el worcestersaus peper en zout naar smaak

Bereiding:

Kook in de ochtenduren alvast het vlees volgens onderstaande beschr?ving.
Start met het maken van de balletjes.
Meng het kalfsgehakt met de kom?n, cayennepeper en het paprikapoeder en draai balletjes van circa 3 cm.
Verwarm 1 liter kippenbouillon voeg het kalfspoulet, de stukken ui, laurier en foelie toe en laat zachtjes circa 10 minuten koken.
Voeg dan de balletjes toe en kook deze 10 minuten mee.
In totaal kookt het vlees dus circa 20 minuten.
Zeef het vlees , verw?der de stukken ui, de foelie en het laurier.
Vang de bouillon op en laat de bouillon afkoelen.
Smelt de boter in een pan en voeg in ��n keer alle bloem toe. Laat even garen en voeg vervolgens steeds een soeplepel bouillon toe .
Roer goed zodat je een gladde roux kr?gt en totdat de bouillon ongeveer op is.
Voeg de gezeefde tomaten, het vlees en de uitgelekte champignons erb? en breng de T�te de Veau op smaak met madeira, worcestersaus en peper en zout.
Serveer de T�te de Veau met knapperig stokbrood, zoetzure augurken en hardgekookte eieren.�

---
Bekijk dit recept en vele andere op KookJij | https://www.kookjij.nl/recepten/tete-de-veau-een-limburgse-carnavalsspecialiteit
Els Meeuwsen
2024-01-28 08:00:05 UTC
Wat een lekker gerecht weer, dus komt het op tafel. Je hoort(leest) ervan. Groet Els
Lidy Berkx
2024-01-28 10:47:06 UTC
Hoi Els, dankjewel voor je reactie
Zondag 11 februari maak ik het eens voor onze beste vrienden, die met ons naar de optocht komen kijken. Groetjes Lidy en een fijne zondag nog.
Harry Löhr
2024-01-28 12:10:06 UTC
Hmm, dit ziet er best bijzonder uit.
Ik ga hem op mijn lijst zetten om een keer te maken!
Lidy Berkx
2024-01-28 17:00:06 UTC
Hi Harry, ik ben benieuwd naar jouw reactie, mocht je het eens gemaakt hebben. groetjes Lidy.
Harry Löhr
2024-01-28 17:21:05 UTC
Mocht ik het gemaakt hebben, dan hoor je zeker!