Balinese varkenssaté
KookJij
2024-03-19 20:42:05 UTC
Recept: Balinese varkenssat�

Ingredienten:

Sat�: - 1200 gram procureur/varkensnek of schouderkarbonade (zonder bot) in kleine blokjes gesneden - 2 rawits, fijngehakt - 1 el palmsuiker - snufje zout
Marinade: - 1 rode peper - 125 gram sjalotten - 6 tenen knoflook - 20 gram verse gember - 30 gram verse kentjoer (of 1 tl poeder) - 50 gram verse kurkuma - 2 kemirie noten - 1 tl trassi - 1 tl korianderzaad - � tl zwarte peper - � tl nootmuskaat - 4 kruidnagels - 1 stengel citroengras/sereh - 1 salamblad (of laurierblad) - � tl zout - 4 el water - 4 el plantaardige olie (arachide of zonnebloem)

Bereiding:

�Maak de marinade. Maak alle ingredi�nten (behalve de olie, citroengras, salamblad en water) fijn in een stenen v?zel (je kunt ook een keukenmachine of staafmixer gebruiken).
Verhit de olie in een pan met dikke bodem, voeg de fijngemaakte pasta, het citroengras, salamblad en water toe en laat dit even pruttelen op een klein pitje tot de vloeistof is ingekookt en de saus geurig is. Zet opz? om af te koelen.
Meng het vlees, rawits, palmsuiker en zout goed door elkaar en voeg de marinade toe, meng dit ook weer goed door elkaar.
R?g het vlees aan stokjes en zet ze opz?.
Grill de sateetjes op een loeihete bbq en draai ze vaak om.
Serveer ze direct.�

---
Bekijk dit recept en vele andere op KookJij | https://www.kookjij.nl/recepten/balinese-varkenssate
Harry Löhr
2024-03-21 10:11:06 UTC
Oeh! Sat�! Ik ben er gek op!
Ik ga deze binnenkort eens maken!
Wilmie Willemse
2024-03-22 12:02:06 UTC
Hoi Harry, wat leuk dat je dit een keertje wilt gaan maken en bedankt voor je reactie. Er gaat niks boven een zelfgemaakt sateetje. Toegeven het is wel wat werk maar daar krijg je ook wel wat voor terug. Met de saus waarvan ik de link erbij heb gezet is het helemaal een feestje op je bord.
Harry Löhr
2024-03-22 20:45:06 UTC
Hey Wilmie, ik ben gek op koken (anders zou ik niet op deze site zitten) en vind het leuk om lang in de keuken te staan om echt iets lekkers te kunnen maken. Dus dat maakt mij niet uit ;-)
Wilmie Willemse
2024-03-23 15:44:07 UTC
Harry het zal niet moeilijk te raden zijn dat de keuken ook mijn favoriete plek in huis is ;)
Fijn om hier mensen te treffen met dezelfde hobby (afwijking).
Harry Löhr
2024-03-24 17:35:06 UTC
hahahaha! Nee, inderdaad...
Gelukkig is het een leuke "afwijking" ;-)