Ovenschotel met rode spitskool en studentenhaver
KookJij
2023-05-31 00:21:05 UTC
Recept: Ovenschotel met rode spitskool en studentenhaver

Ingredienten:

1 rode spitskool
500 gram (runder)gehakt
2 uien
2 appels (bv. Jonagold)
1 el bruine basterdsuiker
1 tl kaneelpoeder
200 gram studentenhaver
1 � kilo kruimige aardappelen (of de hoeveelheid die je zelf denkt nodig te hebben)
200 ml cr�me fraiche
200 gram geraspte oude kaas
2 sneetjes witbrood (voor broodkruim)
zout en zwarte peper
vloeibare braadboter (met olijfolie)
1 (of 2) runderbouillontabletten olijfolie

Bereiding:

Snij de kool zo dun mogelijk, snij de uien in kleine blokjes en de appels in grotere blokjes, schil de aardappelen en kook ze gaar, maak de sneetjes witbrood tot broodkruim, gebruik eventueel een blender.
Verhit de braadboter in een wok of hapjespan en fruit hierin de ui.
Voeg het gehakt toe en bak het rul.
Doe de kool erbij en wok het geheel ongeveer 10 minuten.
Bak intussen de appelblokjes met de suiker en kaneel.
Voeg de appelblokjes en de studentenhaver toe aan het gehakt/kool mengsel.
Maak intussen puree van de aardappelen en voeg er cr�me fraiche, en peper en zout aan toe (eventueel ook een beetje nootmuskaat)
Vul dan een ovenschaal eerst met gewokte mengsel, doe er de puree overheen, en als laatste een mengsel van kaas, broodkruim met peper en zout naar smaak, sprenkel er nog een beetje olijfolie overheen.
Zet deze schaal 30 minuten in een voorverwarmde oven op 200 graden.�

---
Bekijk dit recept en vele andere op KookJij | https://www.kookjij.nl/recepten/ovenschotel-met-rode-spitskool-en-studentenhaver
Corriet
2024-04-24 19:11:07 UTC
Waar gebruik je de bouillonblokjes???
Wilmie Willemse
2024-05-01 09:35:06 UTC
Hoi Corriet, sorry voor de late reactie. Dankzij jouw scherpe blik klopt het recept nu weer helemaal want ik heb het inmiddels aangepast.
Bedankt voor je reactie, ik hoop dat het nu wel duidelijk is.
Groetjes van Wilmie.
Monique Kerkhoven
2024-05-11 19:08:05 UTC
Lijkt me erg lekker willemijn maar ken geen rode spitskool,
Denk recept als het kouder is ,groetjes monique
Wilmie Willemse
2024-05-14 15:34:05 UTC
Hoi Monique, ik kwam de rode spitskool ook maar toevallig een keertje tegen want je ziet ze niet zo vaak. Je kunt eventueel ook gewone spitskool of rode kool gebruiken in dit recept. En inderdaad met dit weer maar liever geen ovenschotel, blijven er nog genoeg dagen in het jaar over dat dit wel lekker is.
Groetjes van Wilmie.