Hazelnoten
DD
2007-08-27 06:45:15 UTC
Afgelopen weekend hebben we in het bos hazelnoten gezocht (en veel
gevonden!)
Heeft iemand een goed recept voor een notenkoek oid?

DD (volgend weekend nog eens terug)
--
Mijn site: www.deetje.tk
NIEUW: DD's weblog
Meer DD in news:alt.dd.forever
Muzieksmurf
2007-08-27 07:01:03 UTC
Post by DD
Afgelopen weekend hebben we in het bos hazelnoten gezocht (en veel
gevonden!)
Heeft iemand een goed recept voor een notenkoek oid?
knip
Misschien een tip voor je.
Kijk eens op www.kookboek.startpagina.nl om hazelnootrecepten te vinden.
Volgens mij heb je daar veel meer kans om goede recepten te vinden.
gr.
Muzieksmurf
DD
2007-08-27 07:36:58 UTC
Post by Muzieksmurf
Post by DD
[...]
En zo zijn er heel veel sites waar recepten op staan, veel staan er in
mijn favorieten.
Wat ik hier zoek, zijn mensen die misschien zelf ook wel eens noten
zoeken, en die komen met een recept wat ze zelf ook al gemaakt hebben.

DD (vertel eens smurfje, maak jij wel eens een lekkere notenkoek?)
Lekkerbekje
2007-08-27 11:42:21 UTC
Post by DD
Afgelopen weekend hebben we in het bos hazelnoten gezocht (en veel
gevonden!)
Ik heb een Hazelaar in de tuin staan. Dit huis heeft lang leeggestaan en de
tuin was erg verwaarloosd. De Hazelaar gaf dan ook bijna geen vruchten. De
wildgroei in de tuin is drastisch teruggesnoeid, er zijn struiken verplaatst
en nu de Hazelaar vrij staat geeft hij na 3 jaar weer volop noten.
Na wat googelen ben ik slechts één keer tegengekomen dat je hazelnoten eerst
een paar maanden moet laten drogen voor je ze kunt eten en/of verwerken.
Kan iemand mij melden wat er met die noot in die notenjas gebeurt tijdens
die droogperiode? Verandert de noot van smaak of structuur? Of is het niet
dusdanig belangrijk omdat er verder nergens wordt gemeld dat ze eerst moeten
worden gedroogd?
Alvast bedankt!

Kiek
Danuta
2007-08-27 11:55:56 UTC
On 27-08-2007 13:42, in article
Post by Lekkerbekje
[...]
Ik leg ze gewoon een weekje op een bakblik (dagelijks even omschudden) zodat
de schil uit kan drogen en zo de noot langer goed blijft, er geen schimmel
optreed, daarna gaan ze in potten...zo heb ik het geleerd
Tonny
2007-08-27 12:01:51 UTC
Post by Lekkerbekje
Post by DD
[...]
Natte hazelnoten zijn een beetje bitter en daarom worden ze pas gegeten na
een paar weken drogen hoewel er ook voor natte noten veel liefhebbers zijn
die dat bittertje juist lekker vinden.
De smaak verandert dus enigszins en de kleur wordt door het drogen wat
donkerder.
Groet,
Tonny.
Muzieksmurf
2007-08-27 12:35:48 UTC
Post by DD
Post by Muzieksmurf
Post by DD
[...]
Ik bak regelmatig koek en gebak en 2 keer per week m'n eigen meergranen
brood.
En tevens bak ik regelmatig taart maar gebruik dan meestal voorbewerkte
noten die vervolgens wordenmeegebakken.
De recepten hiervoor haal ik van de culinaire kooksite's.
Muzieksmurf
Danuta
2007-08-27 12:43:23 UTC
Post by Muzieksmurf
[...]
Bak ook eens wat grof gehakte noten mee met je brood, gewoon toevoegen de
laatste 5 minuten van de kneding, maak ik iedere dag voor mijn echtgenoot,
ik heb altijd 4 a 5 soorten noten en verschillende soorten zaden en
pittenblends in huis :)
--
Danuta
http://www.danuta.nl/in_de_keuken/index.html
Peter
2007-08-27 15:19:21 UTC
Waarom werkt die pagina voor geen meter?
Danuta
2007-08-27 15:20:44 UTC
Goede browser aanschaffen of gewoon niet kijken......:)
Jacqueline
2007-08-27 16:22:50 UTC
Danuta a écrit
Post by Danuta
http://www.danuta.nl/in_de_keuken/index.html
Leuke site! Staat nu in mijn favo's.
--
Jacqueline

Posted by news://news.nb.nu (http://www.nb.nu)
Danuta
2007-08-27 16:29:09 UTC
Post by Jacqueline
Leuke site! Staat nu in mijn favo's.
Er komen nog meer recepten aan maar ik wil ze eerst allemaal nog een keer
maken voordat ze de site op gaan, zodat ik zeker weet dat ze foolproof zijn
:))

En sommigen moet ik gewoon eerst uitwegen omdat ik die meestal op gevoel doe
:)
K@@t
2007-08-27 18:05:59 UTC
Post by Peter
Post by Danuta
http://www.danuta.nl/in_de_keuken/index.html
Waarom werkt die pagina voor geen meter?
Hier werkt hij gewoon hoor !!
Leuke site trouwens

K@@t
nieuws eeeuh dinges dot nl
Misty
2007-08-27 07:38:19 UTC
Post by Muzieksmurf
Kijk eens op www.kookboek.startpagina.nl om hazelnootrecepten te
vinden. Volgens mij heb je daar veel meer kans om goede recepten te
vinden.
Bedankt, deze ben ik erg blij mee.
http://come.to/raapstelen
--
http://www.kruimelhuis.nl
http://www.misty.be
k***@caiw.nl
2007-10-07 20:24:56 UTC
[...]
Muzieksmurf: inmiddels nog directer/makkelijker te bereiken:
http://www.raapstelen.nl

PP
2007-08-27 08:00:29 UTC
DD schreef op maandag 27-8-2007 in
Afgelopen weekend hebben we in het bos hazelnoten gezocht (en veel gevonden!)
Heeft iemand een goed recept voor een notenkoek oid?
DD (volgend weekend nog eens terug)
Van onze site (http://www.pm3.nl)

=====

Appel-notentaart

Lekkere variatie op de traditionele 'hollandse' appeltaart. Eigen
recept, uitgeprobeerd, toen ik ontdekte dat de noten bij onze
islamitische super nog zeer betaalbaar zijn, daar wilde ik iets mee.

Ingrediënten voor het deeg:
400 gr. zelfrijzend bakmeel
250 gr. boter
200 gram castor- of poedersuiker
1 ei
snufje zout

Ingrediënten voor de vulling:
750 gr. friszure appels
citroensap
flinke handvol gele rozijnen
150 gr. gepelde hazelnoten
150 gr. gepelde walnoten
50 gr. suiker

Overige ingrediënten:
custardpoeder

Bereidingswijze:
Bedek de bodem van een springvorm met bakpapier en vet springvorm in.
Maak van deegingrediënten een stevig deeg (houdt ongeveer 1/3 van het
ei achter) Gewoon blijven kneden, wordt vanzelf mooie bol. Laat deeg
half uur in de koeling rusten.
Voor de suiker gebruik ik gewone suiker die ik zelf in de keukenmachine
tot groffe poedersuiker maal.

Maak vulling: appels schillen en in stukjes of halve maantjes, helft
van de noten grofmalen in de keukenmachine, andere helft heel laten.
Gebruik het citroensap om verkleuren van de appels te voorkomen tijdens
het schillen en snijden: regelmatig besprenkelen.
Alle ingrediënten in een grote kom mengen.

Verwarm nu de oven voor op 160 graden (hetelucht) of 175 graden
(elektrisch)

Neem het deeg uit de koeling. Haal er een kwart af, en leg dat opzij.
Begin vanuit het midden van de springvorm het deeg over de bodem uit te
drukken, en maak een gelijkmatige dunne laag over de hele bodem. Vanuit
het midden werkend kan je zo de hele springvorm incl. rand bedekken met
een laag deeg. Strooi een laagje custardpoeder over de bodem, dit
voorkomt dat het vocht uit de vulling tijdens het bakken de bodem
zompig maakt, en geeft een lekker laagje custard onderin je taart.

Stort nu de vulling in de taart op de custardpoeder, en verdeel het
over de hele bodem. Maak bovenzijde gelijk, en zorg dat de vulling niet
boven de deegrand uitsteekt.

Neem nu de rest van het deeg, rol dit met voldoende bloem op het
werkvlak en op het deeg (anders kan je het niet mooi uitrollen) tot een
plak ter grootte van je springvorm. Bedek de taart met de deegplak, en
plak met je handen deksel en zijkant aan elkaar. Prik gaatjes in de
bovenzijde van de taart, of snijd er sleuven in in een gewenst
patroon... Gebruik het restje ei om de bovenzijde in te smeren. Bak de
taart in 70-80 minuten gaar. Laat afkoelen op een rooster, en verwijder
de zijkant van de springvorm (voorzichtig). De bodem is gemakkelijk te
verwijderen door gebruik van bakpapier.

Eet smakelijk

=====

Ik zou in jouw geval gewoon 300 gr., hazelnoten gebruiken en de
walnoten weglaten, als je die niet hebt, of wachten en over een paar
weken ook walnoten gaan zoeken... ;-))
--
http://www.pm3.nl Recepten- en familiepagina
http://www.pm3.nl/weblog Dagboek van een huisman
Sjeef
2007-08-27 08:02:35 UTC
Post by DD
Afgelopen weekend hebben we in het bos hazelnoten gezocht (en veel
gevonden!)
Heeft iemand een goed recept voor een notenkoek oid?
DD (volgend weekend nog eens terug)
Aardappelpuree met hazelnoten (of andere vulling)
http://www.sjeef.eu/Nederlands/Recepten/Recept/rec0121.html
Hazelnootpraliné
http://www.sjeef.eu/Nederlands/Recepten/Recept/rec0510.html
Hazelnoten-kruidenboter
http://www.sjeef.eu/Nederlands/Recepten/Recept/rec0156.html
Winterposteleinsalade met hazelnootpesto
http://www.sjeef.eu/Nederlands/Recepten/Recept/rec1405.html
Salade van aardpeer met hazelnoten
http://www.sjeef.eu/Nederlands/Recepten/Recept/rec1970.html
--
Vriendelijke groeten,
Gerard Schaefers

Vergeten groenten?
Nieuwe rubriek:
http://www.sjeef.eu/Nederlands/Recepten/Groenten/groenten.html
DD
2007-08-27 08:21:47 UTC
Post by Sjeef
Post by DD
[...]
Die aardappelpuree met noten ziet er goed uit, is hazelnootolie gewoon
bij de super te koop? Ik heb het nooit gezien, maar ja, ik heb er ook
niet naar gezocht natuurlijk.
En wat zou daar lekker bij smaken? Een goed stuk suddervlees, maar wat
dan als groente?

DD (die appeltaart van PP is ook een goed idee, snel maar eens terug om
meer noten)
Ge®da
2007-08-27 19:08:27 UTC
Post by DD
Post by DD
[...]
Post by DD
dan als groente?
Wat denk je van spruitjes? ik heb de eerste alweer in de winkel
zien liggen.
--
MVG. Ge©da

email adres is gespamtrapt
DD

Tonny
2007-08-28 10:42:45 UTC
Post by Sjeef
[...]
Gerard de notenolie in de aardappelpuree moet 1/2 dl. zijn.
Groet,
Tonny.
Sjeef
2007-08-28 12:11:32 UTC
[...]